Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Varför tar det så lång tid för leverantörsfakturor då man använder autoinvoice-adressen?

Jag undrar varför det kan ta mer än två dagar för en leverantörsfaktura att komma fram till rätt reskontra då man skickar in på autoinvoice-adressen. Det borde ju bara ta ett par sekunder.

 

Har skickat in en faktura till en av mina kunders leverantörsreskontra. Skickade den för två dagar sedan och den har ännu inte kommit fram. Har varit med om detta tidigare och ringde då er på supporten och fick svaret att det kan ta tid. Jag undrar nu varför. Jag behöver kunna förklara detta för mina kunder.

Om man skickar in en leverantörsfaktura på avsedd mailadress till Fortnox, finns den i reskontran direkt efter det att jag skickat in den.

Vänliga hälsningar Anette

3 SVAR 3
William Kraft
APPLICATION SPECIALIST

Hej Anette!
Det finns diverse olika anledningar varför det kan ta olika tid. När man skickar till autoinvoice-adressen så går det till en scanningscentral som går igenom en scanningsmaskin och ibland två. Ibland manuell hantering för att säkerställa att det går rätt och att fakturan uppfyller de kraven för att skickas som en e-faktura. Vilket gör att det kan ta olika tid.

Om fakturan Scannas samma dag eller dagen efter beror på när man skickar in den.

Fakturor som inkommit till scanning för hantering innan kl 12:00 är tillgängliga att hämta för kunden på en senast kl 09:00 dag 2. Fakturor som inkommer till scanning efter kl 12:00 är tillgängliga att hämta för kunden på en kl 09:00 dag 3.

Hej,

OK, jag trodde att detta var en helt automatisk process, precis som när man laddar in fakturorna manuellt till leverantörsreskontran. Varför måste en färdig pdf-faktura gå via skanning? 

Hej 😄
När man skickar en e-faktura är det en helt automatisk process. Då det går ifrån ett konto hos e-faktura leverantörer till ett annat, då man har skapat en koppling när man skickade den första e-fakturan emellan varandra.
När man mailar till en scanningscentral eller postar dit så behöver våran tjänsteleverantör kontrollera då det kan postats något som inte uppfyller kraven för att vara en e-faktura och om dina kunder har andra tjänsteleverantörer kan dom ha olika krav för vad som behöver vara på fakturan för att ta emot den. Samt att om maskinen inte kan känna av vart den ska gå t.ex.

Då ibland kommer det underlag dit som inte har med faktura att göra eller att de vissa utländska fakturor som inte kan skickas som e-faktura.