Hej!
Jag har en bankhändelse som jag inte kan matchade med leverantörsfakturan då den redan är bokfört manuellt. Dumt, jag vet, men så kan det blir när man är ny på detta med Visma och bankkoppling. Nu när jag t.ex vill göra min momsredovisning får jag upp "Det finns ej bokförda händelser under Kassa- och bankhändelser. Vi rekommenderar att du bokför dem innan du skapar momsredovisningen.". Hur kan jag lösa detta?
Bästa hälsningar M
Löst! Gå till lösning.
Hej,
om du redan bokfört betalningen manuellt stämmer ditt bankkonto, så bankhändelsen ska inte in. Om du har bankkoppling så att du inte kan radera bankhändelsen kan du alltid matcha dem mot egen kontering och ange ditt bankkonto, 1930, eller vilket konto du nu använder. Då kommer posten att både debiteras och krediteras samma konto och effekten blir noll. Sen ska du kunna göra din momsredovisning.
Tack snälla för svar!
Testade göra som du skrev, fick da upp detta:
oj då - då får det bli en extra omväg! Matcha mot 2999 Obskonto. Sen gör du en manuell verifikation där du debiterar 1930 och krediterar 2999. Då ska du ha noll kvar på 2999 och bankkontot fortfarande stämma.
Hejsan!
Det är rimliga lösningar som @AnnicaL ger dig men eftersom du har en aktiv bankkoppling så kommer du inte kunna bokföra manuellt på 1930 heller. Jag har skapat ett ärende till dig @Fd medlem och du kommer strax få ett mejl av mig med mer information, vi kommer kunna hjälpa dig att ta bort de omatchade bankhändelserna härifrån.
Ha en fin eftermiddag! 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.