Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

bokfört lager

Hej jag vill gärna få hjälp med att vända om lagerbokföringen som jag hade gjort för månaden hur kan jag hitta det i verifikationer. Jag trodde att jag kunde bokföra månadsvis lager men det skulle jag inte så jag behöver hitta den bokföringen och vända om, tacksam för svar 

 

mvh Nellie

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du söker på konto i Bokföring/Kontoanalys. Där hittar du verifikationen och kan göra en korrigeringsverifikation.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

hej tack för svaret , jag hittade verifikatet som har blivit en förändring men när jag trycker på redigera så finns det inget val att välja som "korrigering" borde jag göra en manuell verifikation gällande den och vända på den ?

tack, nellie

Hej

 

Konstigt men en manuell verifikation fungerar ju lika bra.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej, tack så mycket för svaret, då behöver jag göra en manuell verifikation för den. jag är inte så kunnig i lagerhanteringen, från någonstans hörde jag att man bör bokföra sin lagertranssaktion då bokförde jag bara januari månaden. Det verifikatet är bokförd automatisk med namnet "förändring av lagervärde" januari jag ser bara den och det borde vara den tänker jag. Enligt vår revisor så borde den inte vara bokförd kanske på grund av saldot. Jag skulle gärna få lite tips om lager och när man ska bokföra det är det bara vid årsslut så som nu eller bör man göra det månadsvis? 

 

MVH Nellie

Hej

 

I grunden så gör du lagerinventering och beräknar varukostnad i samband med bokslut.

 

Att göra lagerinventering månadsvis behövs bara om du har en månadsvis rapportering av resultat inkluderande exakt värde på varukostnad. För många kan det vara överkurs och mera arbete än nytta.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Precis som Roffakab skriver så i en mindre verksamhet görs lagerjustering/inventering i samband med årsbokslutet. Beroende på mängden lager (i kronor räknat) så kan i vissa fall lagerbokföring hoppas över.
Vill du läsa lite mer om bokföra lager kan du ta en titt här, https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/varulager.aspx

/Rolf