- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
eEkonomi Pro - att ändra verifikat
Det sägs att man skall kunna ändra i alla verifikat i Pro, men jag stöter på patrull ändå.
Har fått SIE-filer av en kund som bokfört i ett annat program.
När jag skulle ändra ett verifikat, kom det upp att det inte gick för att verifikatet hade bankkoppling.
I och med att jag enbart granskar arbetet till denna kund, är inte bankkopplingen aktiverad; det är inte aktuellt.
- Vad är det som gör, att Pro gör så här? Kan jag under företagsinställningarna radera bankens namn och frikoppla 19xx från att peka mot bankkonton, eller hur kan jag gå runt problemet?
- Vilka andra verifikat kan jag inte ändra i Pro?
- Händer samma sak ifall man arbetar med betalfiler och återrapporteringsfiler, att det inte går att ändra i efterhand?
Bästa hälsningar,
Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @LW -60
Jag är inte riktigt med på vad du menar med första frågan. Har du bara läst in SIE-filer eller har du också börjat använda bankkoppling? Tyvärr är det inte möjligt att ändra eller frikoppla 19xx konton när de har bankkoppling. Programmet hanterar dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt. Du kan istället skapa en korrigeringsverifikation eller boka om posterna manuellt, beroende på vad du vill göra.
Vissa verifikationer som inte är inkluderade i ett låst år eller bokföringsperiod har statusen Preliminär och kan ändras. De verifikationer du kan ändra är Manuell verifikation, Övrigt uttag, Övrig insättning, och Inköp mot kvitto. I hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer får du en massa information om vad som funkar och vad som inte funkar att ändra.
Ja, det spelar ingen roll vilken typ av fil det är. Om du bokför på konto 19xx kommer programmet att hantera dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt.
Vi är jättemåna om att detta ska bli så bra som möjligt för dig och det kanske är klokt att du slår en signal och pratar med supporten så vet jag att du är i goda händer.
Trevlig eftermiddag ☀️
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, Tinna!
Det är jag som uttrycker mig otydligt.
Så här ligger det till: Jag har importerat SIE-filer till Pro. Kunden jobbar i ett annat program, och jag arbetar med att kontrollera deras bokföring så de gör rätt. När jag lade upp företaget i Pro, ville Pro gärna att jag lade upp bankkontonumret i början. Jag kunde inte fylla i rätt nummer för jag visste inte vilket konto kunden hade men jag lyckades lura Pro så jag kom vidare. Efter det, lade jag in företagsinställningar och kom till Kassa- och Bankkonton. Då hade jag rätt konto tillgängligt så jag lade in dem. Efter det, upptäckte jag att man inte kunde ändra ett verifikat med 1930 på och jag inbillade mig att det hade med inställningarna jag gjort; att jag uppgivit rätt kontonummer alltså. Jag har inte lagt in någon bankkoppling i Pro, men det känns som om Pro känner av att det ändå finns där, som om informationen låg i SIE-filen... Försökte att lura systemet genom att få bort bankkontot från 19xx, men jag lyckades inte gå runt problematiken.
Vi som arbetar med och som verkligen kan det här med bokföring och redovisning, tycker det är besvärligt med låsningar i programvaran, så att flexibiliteten försvinner. Jag vet inte varför eEkonomi är uppsatt så. Man tappar tempo hela tiden när man stötet på patrull och det är synd att kunden ska tvingas betala för att man behöver gå omvägar.
Jag har ändå löst det hela och det var egentligen en test jag ville göra för att kontrollera flexibiliteten i ombokningar av 2710 och 2731 mot skattekontot och där låg 1930 också 🙂 Jag har ett perfekt upplägg för att hantera skattekontorutinerna, men jag tror inte Pro gillar det jag gör och det var den rutinen jag ville testa egentligen. Sedan läste jag att det kanske hängde på 19xx-kontona. Därav min fråga. Vi får se var det landar.
Tack för att du tog dig tid med mitt lilla problem och ha det så jättebra och tack för en super-support!!!
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @LW -60
Tack för din feedback.
Jag förstår att det kan vara frustrerande med låsningar i programvaran och att det påverkar arbetsflödet. Vårt mål med programmet är att erbjuda en lösning som samtidigt uppfyller krav på säkerhet och noggrannhet i bokföringsprocessen, vilket ibland kan leda till begränsningar i flexibiliteten särskilt för dig som kan det här med redovisning.
Snyggt att du ändå lyckas göra dina egna lösningar och jag är glad över att du är nöjd med vår support. Supporten möter så många olika kunder med så många olika behov och erfarenheter så här kan du säkert få en massa värdefull input på vilket arbetssätt som kanske skulle passar dig.
Ha det fint ☀️☀️☀️