Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jjulia
UTFORSKARE

kan inte matcha fakturor från EU land

Jag har en fråga om bokföring av leverantörers fakturor utanför EU.

Jag har skapat en faktura i euro (det fanns ingen möjlighet att växla den till SEK). Den hade status obetalt först (vilket var konstigt eftersom mina andra fakturor från Sverige var under status betalda direkt och jag kunde matcha dem i Bankhändelser direkt). Men jag ändrade statusen till betalt och summan dök upp i SEK (som i min transaktion i bankhändelse).

Problemet är att jag inte kan matcha det. När jag väljer matcha - betalning av leveransfaktura och försöker välja själva fakturan - den finns inte där, systemet visar mig inte fakturor som jag just skapat.

Varför kan det vara? Tack

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Det här är lite av en gissning, men jag tror att du måste ändra bankhändelsen till Utlandsbetalning eftersom fakturan är i EUR. Men hur menar du att du ändrade status till Betald? En betald faktura kan inte matchas mot bankhändelsen, det är ju själva matchningen som gör att den bokförs som betald. Om du bokfört betalningen direkt på fakturan får du helt enkelt ta bort bankhändelsen då det inte kommer att gå att matcha den. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jjulia 

 

När du ska registrera en faktura med annan valuta än SEK som betald går du in under Kassa- och Bankhändelser och sedan måste du markera Utlandsbetalning för att kunna matcha mot rätt faktura.

 

Om du har bankkoppling och inte kan göra några ändringar här och betalningen kommit in i SEK, kan du kreditera den ursprungliga fakturan (betala manuellt) och kvitta mot debet och sedan skapa en ny i SEK, markera att den inte ska gå iväg för betalning (betala manuellt) och matcha den mot bankhändelsen.

 

Vill du inte kreditera fakturan kan du använda dig av Kassakontot för att slutföra betalningen, både för att matcha bankhändelsen (Övrigt uttag/insättning) mot Kassakontot och matcha fakturan mot Kassakontot. 

 

Hör gärna av dig till supporten om du vill ha mer detaljer eller om du vill att vi visar i ditt program.  

 

Ha en fin dag

/Tinna