Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

"varav bankavgift" läggs på totalbeloppet

Jag har fått en faktura från utlandet och fick då en bankavgift som drogs av beloppet.
När man lägger in Kassa- och bankhändelser kan man fylla i "varav bankavgift" vilket jag då gjorde.
När jag skulle kolla saldot på kontot stämde inte det för månaden, så efter lite letande hittar jag att Visma har lagt till avgiftsbeloppet till det totala beloppet som jag fyllt i som inkommet.

Detta måste ju vara en felprogrammering.

Beloppet som kom in var 20 260,88 SEK, avgiften 60 SEK, jag fyllde i detta. Står det då "varav bankavgift" måste det ju dras av beloppet som sedan bokförs på kontot.
Som det nu var ändrade Visma mitt totala belopp till 20 320,88 SEK.

 

Kan någon från Visma se om detta verkligen är så och antingen förklara hur man tänkt eller ändra om det blivit fel. Om det ska vara så (av någon anledning som jag inte känner till) behövs någon form av förtydligande så att man kan förstå hur man ska fylla i.
Hjälpen i programmet är tyvärr som vanligt inte till någon hjälp.

9 SVAR 9
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

 

Hanteringen med bankavgiften är följande: 
Om fakturan är på 20200,88 så ska du lägga in detta  belopp som totalbeloppet först eftersom det är vad som ska matchas emot fakturan. Har du sen ytterligare 60 kronor som drogs som bankavgift lägger du i detta i rutan Varav bankavgift. Då kommer du sedan kunna matcha denna händelsen emot fakturan och då försvinner 20200,88 ifrån bankhändelsen. De 60 kronor som är kvar bokför du genom att klicka på Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag, Egen kontering och hämtar konto 6570 bankkostnader för att sedan slutföra matchningen och klicka på Bokför.

 

Jag kan förstå att formuleringen "Varav bankavgift" kan bli missvisande så jag har lyft detta vidare till mina kollegor på utvecklingsavdelningen för att kika på det framåt. 

Hoppas detta klargjorde hur det ska hanteras i alla fall, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nja, situationen var ju att avgiften dras från det belopp som de betalat in som motsvarar det som står på fakturan (som dessutom var skrivet i en annan valuta i detta fall). Därför behöver det egentligen stå att det utbetalda beloppet var det inklusive avgiften dvs 20260,88 och sen att avgiften drogs från det beloppet innan man fick ut summan på kontot (som ju säger 20200,88 kr in, eftersom det är det som blir kvar).

 

Ser inte riktigt i vilket sammanhang man har fakturerat ett belopp som någon betalat ut och sen kan få in en avgift ovanpå fakturerat belopp. Det inkluderas ju i fakturerat belopp hur man än vänder sig liksom. Så om det ska matchas mot en faktura kommer ju avgiften alltid att ingå i det beloppet.

 

Begreppet "varav" är därför egentligen logiskt att använda, men det blir inte bara missvisande om det fungerar som du beskriver, utan faktiskt ur ett språkligt perspektiv helt enkelt felaktigt. Begreppet varav innebär att det är en del av det man skrivit innan inte något som tillkommer.

Jag har löst det rent bokföringstekniskt nu (med ett antal extraverifikationer eftersom det inte går att ångra senast gjorda handling och man måste pröva för att se hur det bokförs när programmet gör egna omfördelningar på detta sätt) men detta borde göras om så att det blir användbart.

Hej Michael! 

Jag har läst ditt inlägg och bara för tydlighet skulle jag gärna veta om det är en inbetalning eller utbetalning avgiften har uppstått på?

Om det är en utbetalning så borde fakturan i ditt program ligga på ett belopp och beloppet som drogs på banken borde vara samma belopp plus 60 ytterligare kronor i avgift. 

Då lägger du upp händelsen med först beloppet på fakturan som total belopp och sedan 60 kronor som "varav bankavgift". 

Jag förstår helt ditt argument om att ordvalet är missvisande och ett ärende har skapats där vi ska se över benämningen men i dagsläget är det såhär programmet hanterar situationen. 

Mvh

/ Emil H

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emil!

 

Det var en inbetalning på kontot, alltså det motsvarade en faktura som jag har skickat.

 

I detta fallet var fakturan skriven i en annan valuta så då blir det inte automatik på summan. Men om den skrivs i samma valuta blir det ju väldigt tokigt med denna funktion: man skriver fakturan i programmet o den har där en viss totalsumma. Från denna drar banken en avgift (man kan ju inte lägga till avgiften till totalsumman på fakturan, då ändras ju liksom totalsumman per automatik). När man skriver in transaktionen i kassahändelser måste man ju fylla i totalbeloppet för att programmet ska hitta fakturan och matcha summan. Om man sen lägger in bankavgiften under "varav bankavgift" så måste ju den ingå i totalbeloppet (som ju ordet "varav" dessutom implicerar). Man kan ju inte uppfinna pengar till avgiften ur tomma intet och plötsligt ändra totalbeloppet på fakturan. Men det är precis det som sker som det fungerar nu i programmet. Det lägger till avgiften ovanpå summan så att totalsumman blir mer än fakturerat belopp.

 

Vad bra att ni skapat ett ärende för att ändra detta, ovanstående exempel var för att belysa hur fel det blir. Jag kan tycka att det borde varit uppenbart när man skapade funktionen, men bättre ändra sent än aldrig.

 

Varma hälsningar, 

Michael

Hej Igen Michael, 

Precis, vi tar vidare ärendet och uppdaterar när vi eventuellt vet mer om en förändring. 

/ Emil H

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Råkade ut för samma problem när jag matchade en händelse mot en faktura ställd i en utländsk valuta.

Jag ångrade matchningen och drog ifrån bankavgiften från beloppet i bankhändelsen och då fick jag rätt saldo på kontot efter matchningen. Tycker också "Varav bankavgift" känns missvisande.

 

/ Daniel

Hej,

 

Jag har också gått i den här fällan men vid avsevärt fler tillfällen.

Totalt hade jag vid årsskiftet +5928,35 saldofel i Visma jämfört med verkligheten på grund av felaktigt inmatade kortavgifter. Det är för mig extremt märkligt som tidigare har nämnt att man inte ska registrera det verkliga värdet på kontohändelsen utan ursprungsfakturans värde innan kortavgift. Och dessutom ökar saldot med samma värde som den angivna kortavgiften.  Det är inte helt intuitivt!

 

Men oavsett borde jag ha kommit på hur felet uppstod tidigare. Men frågan är, hur korrigerar jag det nu? Att boka om allt är uteslutet. Är det legitimt att bara registrera det som en egen insättning, eller finns det någon väg som är mer rätt?

 

 

Hej!

Har full förståelse för att detta är ett problem för många av er och vi håller på att se över möjligheterna till en förändring. Den lösning vi rekommenderar är att ångra matchning på händelserna där det har blivit fel och sedan redigera och matcha om korrekt. Om du absolut inte vill det finns möjlighet att boka om med en manuell verifikation som rättar hela beloppet men kolla först med din redovisningskonsult hur detta i så fall ska bokföras. 

/Tinna

Hej på er!

Vill bara flika in att jag precis fått uppdaterad information om att det kommer att ske en förändring men mer än så vet jag inte i dagsläget. /Tinna