Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

birgit68
UTFORSKARE

skatteverket + på kontot

jag har varit lite dålig på att stämma av mitt konto på skatteverket  1630 

inte bra men har inte koll på när de drar de extra insättningarna man sätter in när man har fått slutliga skatten samt tillgodoförda debiterade preliminärskatten den fyllnads betalningen 

sen är jag alltid lika osäker när det gäller bokföring av momsen 

som när jag får tillgodo på momsen och inte skall betala in något en månad bara betala arb givare avg prel skatt  skatt 

då bokför jag som så här 

1935    k  ex 1 000 000

1640    d  ex 36 000

2940    d      270 000

2710    d      221 000

tillgodo på momsen 473 000

hur gör jag detta vilket konto 

1650 eller 2650 

det är min diff på skatte kontot 

hoppas någon förstår min invecklade formulering som är så lätt när man knäckt det men om man som jag knyter sig varje gång och inte kommer vidare 

tacksam för svar 

 

 

 

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det är lite svårt att svara på din fråga då din uppställning är inkonsekvent. Har du ett tillgodohavande på moms ska det regleras med 2650 i kredit. I din uppställning måste man lägga 473 000 Debet på konto 2650 vilket innebär att du reglerar en skuld inte ett tillgodohavande.

 

Det framgår också tydligt av din text att diffen inte bara består av momstransaktioner utan också andra saker t ex slutskattsedel och kanske räntetransaktioner.

 

Föreslår att tar ut ett kontoutdrag från skatteverket på ditt skattekonto och stämmer av de enskilda posterna. Förr eller senare måste detta göras. Vill du ha hjälp kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com eller någon annan på forumet. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK