Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avstämning av valutakonto

Hej!

Jag vill veta hur andra har löst avstämning av sina valutakonton!

Om man har ett EURO-konto i banken så har dessa kontoutdrag bara belopp i utländsk valuta.

I Visma bokför vi alla transaktioner i SEK eftersom det inte går att bokföra i utländsk valuta.

Hur kan man göra avstämning på ett effektivt sätt? (utan att behöva ha en Excel-fil vid sidan om där man varje dag skriver in EURO och SEK per varenda transaktion)

Vill gärna att ni andra berättar om hur ni löst detta? Tack på förhand!

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Där finns mig veterligen ingen automatisk överföring av valutakurser till Visma utan man måste göra lite handpåläggning hur man än vrider och vänder på det.....

 

I programmet finns det möjlighet att lägga in dagens valutakurser så att programmet konverterar till SEK med rätt växelkurs.

 

Gå in under ARKIV - Valutakurser

 

Här lägger du in dagens kurs och bör då få en korrekt konvertering både vid datum för utfärdande och vid betalning.

 

Programmet bör kunna hantera olika valutor utan probkem, men jag kan i nuläget inte få fram om det skall till någon extra inställning för att aktivera valutahantering. I kundinställningarna och/eller leverantörsinställningarna på "individen" bör du kunna ange den valutakod som skall användas vid stansningen av fakturan.

 

//Davor P

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, men då kommer man ändå inte runt att man ska stämma av EUR mot SEK och 'gissa' sig till vilka poster som hör ihop. Fungerar om man har ett fåtal poster men om man har hundra betalningar på en månad så är det inte lika lätt.

Davor P1
CHAMPION

Men om du på kunden/leverantören anger att beloppet är i "utländsk valuta" bör du kunna skriva ut en lista där valutan och även bocka i ruta för dagskurs.

 

Om du i urvalen lite längre ner anger EUR som valuta får du bara de fakturor som skall betalas i EUR i utskriften

 

Skärmdumpen är från leverantörsskulderna för egen del.

Hoppas detta hjälper dig vidare på traven.

 

//D

 

 

 

image.png

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har köpt några timmars konsulttid utav Datapartner och de har lagt in en lista för respektive valutakonto som visar bokat värde i NOK/EUR/DKK samt motvärdet i SEK. Man lägger upp huvudkonto 198x med 'kvantitet' och bokar in detta på varje verifikat. 

 

Tack @Fd medlem ,

 

det underlättar verkligen!