Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mamansson
NY MEDLEM

Avvikelse i momskontrollen

Jag har bokfört beräknad moms vid inköp av vara från annat EU-land genom att använda konton 2614 och 2645 enligt instruktion.  När jag gör momskontrollen får jag en avvikelse vid Inköp ruta 20-24 motsvarande summan av den beräknade momsen.  Vad beror detta på och hur får jag bort den avvikelsen?

6 SVAR 6
Thomas L
UTFORSKARE

I detta dokument finns en del punkter du kan kontrollera. Det finns en underrubrik som handlar om avvikelse inköp ruta 20-24.
Ofta brukar det vara att man inte har bokfört på rätt sätt eller att momsrapportkod är fel på något konto.  
Scrapkuben
MEDLEM

Troligtvis har du inte ett speciellt kostnadskonto för EU-inköp och då förstår inte systemet att detta ska beräknas i momsrapporten. Kopiera kostnadskonto du använt och ändra momskod på den. Boka sen om kostnaden till det nya kontot så får du rätt i momsrapporten.
Jonima
MEDLEM

2614 är för tjänst och du skiver vara. Kontrollera att samtliga inblandade konton pekar mot EU handel och inköp 20-24
Fd medlem
Inte tillämpbar

Prova 2615 i kredit istället för 2614

Mikael
Jenny_
MEDLEM

Jag använder konto 4056 för inköp av vara i EU i debet och 2440 i kredit. Sedan bokar jag momsen 25 % på 2641 i debet och 2615 i kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använd 2645 i debet istället för 2641(som används vid andra inköp)

Mikael