Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka bort gammal överbetald leverantörsfaktura

Jag har en leverantörsfaktura från 2013 där något har blivit fel. Bokfört belopp är 627:- men betalt belopp är 687:-. Eftersom faktura är såpass gammal och ligger i utbetalningsarkivet kan jag inte göra någon betalning av fakturan och boka bort den på det sättet. Däremot ligger den fortfarande kvar i leverantörsreskontran. Hur får jag bort den?

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Emma,

 

Prova att du gör såhär: Gå in under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka in på den aktuella fakturan och fliken Betalningar. Tänker att du säkert har ett belopp i rutan saldo och du kan nu välja Ändra betalstatus för att göra din betalning. Såhär får du hantera fakturor som inte längre finns under Betalningar - Utbetalningar. Fungerar inte min lösning vill jag att du återkommer till mig eller om du kontaktar supporten så får vi titta på det. 

 

Ha en fin dag!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta sent svar! Jag har inte varit inne i supporten. Nu är jag inne på leverantörsfakturan och spårning men jag känner inte igen mig i det du beskriver, jag hittar ingen saldoruta. Jag har Visma Administration 2000.

I Leverantörsfakturor, fliken 2: Betalningar, ser du kanske beloppet?

Går du sedan till Betalningar -> Utbetalningar kanske du ser fakturan där?

Markera i så fall fakturan med en bock i kanten och klicka på "ändra betalstatus" längst upp.

 

Kan det vara något?

 

Mvh Lena

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag hittat vad du menar. Men då kommer jag få en diff på 60kr någonstans i bokföringen. Men jag löser nog det på något sätt, får tänka ut hur!

Ja, du lär ha en diff någonstans.

Nu när du fått fakturan betalad och väck ifrån reskontran, kan du göra så här:

 

  1. Leta upp verifikatet med diffen på
  2. Notera vilket datum diffen ligger på (ska vara den rätta utbetalningsdagen)
  3. När du gått in på det verifikatet, välj alternativet 'Ta bort alla rader' högst upp
  4. Du får fylla i din signatur och tala om att du verkligen vill radera alla rader

 

Vad som hänt nu, är att du: A) först fick bort diffen i reskontran (du gjorde en betalning under Betalningar) och sedan: B) har du raderat bort det överbetalda du gjorde för en tid sedan.

 

Vad du behöver göra sedan är att (jag gissar här) gå in på nya verifikatet som skapades när du betalade under Betalningar) för att byta datum där så det stämmer med datum i reskontran och på bankkontot.

 

Då borde det blir sätt sedan!

Lycka till!

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena

 

Återigen så är leverantörsfakturan från 2013 så jag kan och ska inte justera en diff på det bokföringsåret. Men jag hittade rutan som Tinna menade och har gjort en direktbetalning. Diffen som nu uppstod var i motkontot, i det här fallet kassan, men jag har bokat bort denna diffen nu på dagens datum dvs. samma datum som den nya direktbetalningen av diffen är bokförd mot så problemet är löst.