Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Dubbelbet leverantörsfaktura men bokfört en gång. Hur rätter jag saldot på leverantören?

Jag har bokfört en leverantörsfaktura och den är betald via fil till banken. Av någon anledning blev fakturan betald två gånger då den hamnade i två filer. Fakturan är dock endast bokfört en gång. Min fråga: saldot på leverantören är nu minus. Hur rätter jag saldot?
4 SVAR 4
Highlighted
CHAMPION

Re: Dubbelbet leverantörsfaktura men bokfört en gång. Hur rätter jag saldot på leverantören?

Jag skulle flytta summan till konto 1680 - övriga fordringar tills det är reglerat med leverantören.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Dubbelbet leverantörsfaktura men bokfört en gång. Hur rätter jag saldot på leverantören?

Då stämmer inte reskontra/bokf
Highlighted
NY MEDLEM

Betalning nr 2 bör bokföras debet 1680 kredit 1930 (eller annat bankkonto). Skulden finns ju inte längre kvar i leverantörsreskontran och på konto 2440 efter den första betalningen.

När pengarna kommer tillbaka från leverantören bokför du debet bankkontot, kredit 1680. 
Highlighted
MODERATOR

Hej Tanja!

Om fakturan har ett minus saldo så är betalningen bokförd två gånger och även leverantörsskuldskontot har bokförts bort två gånger. Så allt ska stämma och du låter fakturan ligga som den gör tills du antingen får pengar från leverantören eller du drar av pengarna på kommande fakturor till leverantören. 

//Linnea