- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Dubbelbet leverantörsfaktura men bokfört en gång. Hur rätter jag saldot på leverantören?
Jag har bokfört en leverantörsfaktura och den är betald via fil till banken. Av någon anledning blev fakturan betald två gånger då den hamnade i två filer. Fakturan är dock endast bokfört en gång. Min fråga: saldot på leverantören är nu minus. Hur rätter jag saldot?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
När pengarna kommer tillbaka från leverantören bokför du debet bankkontot, kredit 1680.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Om fakturan har ett minus saldo så är betalningen bokförd två gånger och även leverantörsskuldskontot har bokförts bort två gånger. Så allt ska stämma och du låter fakturan ligga som den gör tills du antingen får pengar från leverantören eller du drar av pengarna på kommande fakturor till leverantören.
//Linnea
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har fått samma problem och undrar hur jag ska registrera återbetalningen från leverantören så att saldot på leverantören blir noll.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej TeaLouice,
Har du i Visma Administration en överbetald leverantörsfaktura dvs. ett minussaldo på fakturan - Fliken Betalningar så kan du betala bort saldot genom att göra ytterligare en betalning så saldot blir noll. Detta gör du lämpligen inne på fliken Betalningar - Ändra betalstatus. Bokföringsmässigt så kommer programmet att kreditera 1930 och debitera 2440.
/Tinna