Har upptäck att EU Periodiska sammanställningen inte överensstämmer med momsrapporten för motsvarande period. Manuell kontroll visar att EU periodiska sammanställningen stämmer mot fakturerat på resp kund. men Vart/vilka konton tas med i momsrapporten då det inte stämmer med summan för alla EU Kunder motsvarande period? Vart kan jag möjligen finna differensen
Hej
Vid kontroll i historik så stämmer inte denna med bokföringen,
EU sammanställning 226,660 kr
Redovisat 583,399 kr (hittat ett fel 319,090 kr) fortf diff på -37,649 kr
Fakturasammandrag med valet EU kund Ja = 583,399 kr
Kollat samtliga konton med EU = 583,399 kr
Kollat sammandrag med EU ja och det saknas VATnr, hittar endast den felande posten enl ovan.
Skrivit ut kontoanalys på samtliga EU konton och stämt av med fakturasammandrag.
vi närmare koll ligger jag 8-10% fel i flera månader.
Någon som har några ideer?
Hej Joakim,
Det känns som om du gått igenom det mesta. En sak jag tänkte på är om du har markerat att kunden är en EU-kund i kundregistret efter att du skapat fakturan? Ändringar i kundregistret påverkar inte fakturor som redan är skapade. Har du kollat så ditt konto för frakt och expeditionsavgift har korrekt momsrapportkod?
I instruktionen EU periodisk sammanställning har vi samlat en massa information om vad som krävs för att fakturan ska komma med på sammanställningen. Hoppas du kan hitta något i den som du inte tänkt på tidigare.
Löser det sig inte rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.