Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Exportera bokföringsfiler från 500 till Eekonomi

Hej

Vi fakturerar i administration 500 och sedan sköter redovisningsbyrån resten i Eekonomi.

Skulle vilja kunna skicka över fil/filer till dem med det som rör det fakturerade.

Nu får jag skriva ut uppgifterna och de matar in det i sitt system manuelt.

 

Finns någon lösning på detta?

 

//Anton

14 SVAR 14
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Anton,

Åh, det är ju synd att inte du arbetar i eEkonomi Smart så hade ni sluppit manuellt extraarbete. Det du kan exportera från Administration till eEkonomi är enbart bokföringen via SIE-filer men det vet du säkert redan. Tänk på att ta SIE-filerna i perioder (Arkiv - Export - Verifikation) så det inte blir för hela året.

Skickar även med en länk om du skulle vara sugen på att testa eEkonomi gratis i 20 dagar. 

 

Trevlig helg! /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Vi hade tänkt gå över till Smart för något år sedan, men när vi testade det så saknade vi flera funktioner och vissa saker blev mer komplicerade vid den faktureringen vi gör så det skulle innebära mer jobb då än det som det tar nu att lägga in saker manuellt.

Har funderat lite på det här med export av uppgifterna för bokföringen, inte kommit fram till om det skulle kunna lösa något för oss.

Vad är det för uppgifter som kommer med vid en sådan export?

 

Tack för supporten 🙂

//Anton

Hej Anton, 

I en bokföringsfil av typen SIE-4 får du med dig dina verifikationer. Det finns även andra typer av SIE-filer som innehåller bl.a årssaldon men det är nästan alltid SIE-4 som våra kunder använder. 

 

Om det är länge sedan du kikade på eEkonomi kanske det är läge att göra det igen. Det har hänt väldigt mycket bara under det senaste året och du är självklart välkommen att prova igen.

 

Ha en fin dag! /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Ska testa om det kan funka att de importerar den filen hos sig.

Vad är det för skillnad på SIE-4 och SIE4B? Får upp båda alternativen att exportera.

 

Jag testade på Eekonomi i början på detta året.

Hej Anton,

En SIE4-fil innehåller transaktioner, dvs samtliga verifikation för bokföringsåret. I denna filtyp kommer inte strukna verifikationsrader med. I en SIE4B-fil däremot kommer även de strukna verifikationsraderna med. 🙂 

 

Vet att jag skrev det till dig tidigare men vet också hur lätt det är att missa en liten sak. När du exporterar ut verifikation och INTE vill ha för ett helt bokföringsår behöver du ta SIE-filerna i perioder, dvs. via Arkiv - Export - Verifikationer (Administration) så det inte blir för hela året. Lätt att det blir dubbelt annars när SIE-filen importeras. 

 

Ok så det är så pass nyligen som du testade.... Vi vill ju inte att varken du eller byrån ska behöva göra dubbelarbete så tveka inte att höra av dig med vad som inte riktigt matchar era behov i eEkonomi. Kanske finns det en integration eller likande som vi kan tipsa dig om.

Du är alltid välkommen att bolla idéer och tankar med oss! 

/Tinna 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna

Är väldigt basic på detta med programmet då vi inte använder det så mycket.

Jag har försökt få till en fil men inte lyckats.

Företaget hade ingen verifikationsserie så jag skapade en som blev A.

Måste jag fakturera på nytt för att det ska komma in några uppgifter att exportera eller kan jag koppla gamla fakturajournaler dit?

 

Kan man komma i kontakt med dig på annat sätt än här för att få en guidning till att lösa detta?

 

//Anton

Hejsan, @Fd medlem !

 

Hur går du tillväga med det hela idag?

 

Vad jag förstår, skriver du ut fakturorna i Admin 500 och skickar dem till kund. Skriver du ut en journal sedan? Är det en journal som byrån får?

 

Under Arkiv > Företagsinställningar > Bokföring kan du ställa in det som heter "En verifikation per affärshändelse." Är det en bock i "Fakturajournal" eller ej?

 

Tänkte att om jag får lite mer info, kanske vi kan komma fram till något fiffigt som fungerar både för dig och för byrån.

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena

Det stämmer bra att jag fakturerar och skriver ut en journal som jag ger till byrån.

Så jag gör inga andra avstämningar med adm 500 utan det är endast detta jag gör.

Det är journalen jag skulle vilja skicka i en fil så att de kan plocka upp den hos sig.

 

Det är ingen bock i rutan som du skriver om, kan det vara felet?

 

Läste lite om det och fick fram nedanstående text:

Du kan välja att bokföra en verifikation per affärshändelse eller en verifikation per journal. Om du vill skapa en verifikation per affärshändelse, markerar du de journaler som du vill ska bokföras med en verifikation per affärshändelse. Om rutorna inte är markerade skapas en verifikation per journal.

 

 

Jag tycker det är bra att du har en verifikation per affärshändelse. Det betyder att om du skapar fem fakturor, får du fem verifikat, ett verifikat per faktura. Det är två fördelar med det. För det första ser du vilket verifikat som tillhör vilken faktura. För det andra, är Admin så smart att när du gör momsredovisningen och får en diff, kan du i momskollen direkt dubbelklicka på felmeddelandet och få upp verifikatet som anses vara fel. Då kan du justera just det verifikatet direkt, spara ner och göra om momskollen som då blir korrekt.

 

Väljer du att jobba med ett verifikat per händelse, kommer alla fem fakturorna att hamna under ett och samma verifikat och programmet lägger ihop alla summorna för momsen, alla summorna på intäktskontot och så vidare. När du gör momskollen och det noteras att det är en diff, går det inte heller att direkt få fram var skon klämmer utan manuell handpåläggning. Så behåll inställningen du har.

 

Jag ser tyvärr inte ditt första inlägg, så jag kommer inte ihåg vad du ville exportera till byrån, men jag tror mig komma ihåg att du talade om funktionen "Exportera verifikationer". Då började jag fundera lite. Du skrev något om verifikationsserier tidigare och faktum är att du är inne på rätt spår där. Jag skulle göra två verifikationsserier om jag vore du, en för kundfakturor som heter K och en för leverantörsfakturor som heter L. Ja, du får använda vilka bokstäver du vill naturligtvis, det här var bara ett exempel... Då blir det så, att när du skapar kundfaktura-journalerna och leverantörsfaktura-journalerna hamnar de i en egen verifikations-(bokstavs)serie. Det betyder, att när du går på Arkiv > Export > Exportera verifikationer, väljer du den serie du vill exportera och mellan vilka datum du vill exportera. Vill du exportera kundfaktura-journalerna, väljer du serie K, vill du exportera leverantörsfaktura-journalerna väljer du serie L. Här gäller det då att vara riktigt noga så att man inte råkar skicka ett datum dubbelt eller hoppa över en dag. Då blir byrån ledsen. Byrån måste också lägga upp motsvarande verifikationsserier hos sig (det fungerar i eEkonomi).

 

Väljer du att ha verifikationsserier för Inbetalningar också (I) och för utbetalningar (U) kan du exportera det också.  Man tar alltså en serie i taget. Man måste också skaffa vettig, hållbar rutin, så datumen stämmer varje gång man exporterar.

 

Lycka till! Hoppas du får lite kul idéer av mina förslag.

 

Mvh Lena

Hej Lena! 

Vilken underbar energi och vilka fina tips du delar med dig av. Så glad att du är här och sprider din kunskap. 

 

Önskar dig en härlig dag!! /Tinna 

Tack detsamma!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla inputs.

I vårat fall är det endast fakturajournal som jag vill exportera.

Ska kolla med byrån hur de vill ha det med verifikat.

Just nu står det att det inte finns några verifikationer att exportera, är det för att jag måste journalföra fakturor först?

 

Har väldig basickunskap på detta, därav kanske lite dumma frågor.

Du har helt rätt, bra!  Du måste skapa en journal först. Det är journalen som skapar verifikaten för de fakturor du gjort. När journalen är klar, kan du exportera.

 

Mvh Lena

Hej @Tinna Gunnarsson !

 

Visma Administration är hästlängder före eEkonomi. Jag vet inte varför ni vill stjäla över användare från ett program som har så smarta funktioner som Admin-sviten till ett program som har sämre funktionalitet.  Det gäller smått som stort. Tänk bara konteringsmallarna! Tre stycken för olika ändamål. De är toppen! Periodiseringarna är en annan grej och där får man ut en lista i nummerordning 1710 - 1799 och inte som i eEkonomi där ni blir förvånade över att vi användare inte godtar utskrifter i bakvänd nummerordning. De som utvecklar eEkonomi verkar inte kunna ekonomi alls! Betalfilerna och återrapporteringsfilerna går som en dans i Admin, typsnittsbyte och listor i stående A4 istället för den irriterande liggande varianten som tuggar papper i eEkonomi. Verifikationerna som man kan ändra i oavsett typ av verifikation och konto, det är något som jag också saknar liksom när man kan få programmet - det är också en valfrihet - att hoppa över utskriften av en extra kostnadskontering när man periodiserat. Listlägena, där man enkelt kan få fram de verifikat man vill sortera fram, i den sorteringsordning man vill, snygga fakturamallar, valfrihet och enkelt handhavande rakt av. Man ser att det är människor som tagit fram programmet som lyssnat till användarna. Momskontrollen som är av en helt annan dignitet än den eEkonomi har, den automatiska avstämningsfunktionen av kund- och leverantörsreskontran som inte bara stannar där utan man kan stämma av vilka konton man än önskar.  Påminnelser och automatisk räntepåslag på nästkommande kundfaktura eller räntefakturering separat. Bara att välja. I eEkonomi finns inte funktionen med räntefakturering över huvud taget, där måste man göra den manuellt. Inte användarvänligt alls. Det här är dock bara en del av vad jag föredrar med Administration jämfört med eEkonomi och jag är mycket hemma med bägge programmen och har en tioårsbakgrund som datautbildare och vet när jag ser användarvänlighet och inte. Varför vill ni puscha för ett program som inte kan lika mycket? Förstår ni inte att användarna blir riktigt besvikna när de byter?

 

Mvh Lena