Jag tycker det är bra att du har en verifikation per affärshändelse. Det betyder att om du skapar fem fakturor, får du fem verifikat, ett verifikat per faktura. Det är två fördelar med det. För det första ser du vilket verifikat som tillhör vilken faktura. För det andra, är Admin så smart att när du gör momsredovisningen och får en diff, kan du i momskollen direkt dubbelklicka på felmeddelandet och få upp verifikatet som anses vara fel. Då kan du justera just det verifikatet direkt, spara ner och göra om momskollen som då blir korrekt.
Väljer du att jobba med ett verifikat per händelse, kommer alla fem fakturorna att hamna under ett och samma verifikat och programmet lägger ihop alla summorna för momsen, alla summorna på intäktskontot och så vidare. När du gör momskollen och det noteras att det är en diff, går det inte heller att direkt få fram var skon klämmer utan manuell handpåläggning. Så behåll inställningen du har.
Jag ser tyvärr inte ditt första inlägg, så jag kommer inte ihåg vad du ville exportera till byrån, men jag tror mig komma ihåg att du talade om funktionen "Exportera verifikationer". Då började jag fundera lite. Du skrev något om verifikationsserier tidigare och faktum är att du är inne på rätt spår där. Jag skulle göra två verifikationsserier om jag vore du, en för kundfakturor som heter K och en för leverantörsfakturor som heter L. Ja, du får använda vilka bokstäver du vill naturligtvis, det här var bara ett exempel... Då blir det så, att när du skapar kundfaktura-journalerna och leverantörsfaktura-journalerna hamnar de i en egen verifikations-(bokstavs)serie. Det betyder, att när du går på Arkiv > Export > Exportera verifikationer, väljer du den serie du vill exportera och mellan vilka datum du vill exportera. Vill du exportera kundfaktura-journalerna, väljer du serie K, vill du exportera leverantörsfaktura-journalerna väljer du serie L. Här gäller det då att vara riktigt noga så att man inte råkar skicka ett datum dubbelt eller hoppa över en dag. Då blir byrån ledsen. Byrån måste också lägga upp motsvarande verifikationsserier hos sig (det fungerar i eEkonomi).
Väljer du att ha verifikationsserier för Inbetalningar också (I) och för utbetalningar (U) kan du exportera det också. Man tar alltså en serie i taget. Man måste också skaffa vettig, hållbar rutin, så datumen stämmer varje gång man exporterar.
Lycka till! Hoppas du får lite kul idéer av mina förslag.
Mvh Lena