Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Liselott Oldin
UTFORSKARE

Fakturakopia

Hej!

Sedan senaste uppdatering av Administration 2000 har vi ett oönskat fenomen som jag undrar om det finns åtgärd för. Vi säljer ofta till privatpersoner och i de fall vi har en e-postadress till kunden så skickar vi fakturan först per e-post, men vi skriver även ut en papperskopia och lägger i kundens paket. Vi har ställt in  i programmet att vi ska ha 1 egen kopia, som sparas som pdf i ett visst givet bibliotek. Men när man skriver ut till skrivare (efter att först ha mailat fakturan), så kommer en oönskad kopia ut på papper. Varför?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Liselott! 

Det har ju varit lite ändringar kring faktureringsmodulen men jag tycker mig inte kunna hitta vad det är som framkallar detta. Tolkar dig som om det inte gäller endast en kund men om så vore fallet så hade jag velat att du kontrollerade hur det ser ut inne på kunden under Kunder - Flik 4 Utskriftsval. Kanske sitter det en liten etta här och spökar? 

Du kan även kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Flik 2 Normalvärden. Sitter det en etta här så registreras alla nya kunder som du lägger in i programmet med dessa inställningar. 

 

Kika gärna på mina förslag och hittar du det inte problemet så kontaktar du mina duktiga kollegor på supporten som kan koppla upp och kika på hur det ser ut hos dig. Uppdatera mig gärna för jag vill veta vad jag missar. 

 

Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet. 

Tinna

Hej!

 

Jag har kollat se saker du föreslog, men det finns ingen etta varken inne på kund eller under normalvärden.

 

Jag har också märkt nu att det är samma fenomen oavsett vilket utskriftsval man gör först, d v s skriver man ut till skrivare först, så kommer det bara ut en faktura (ingen kopia), men skriver man sedan ut via e-post så blir det två sidor i pdf:en. Omvänt är det så som jag först beskrev, skickar man e-posten först så är det en sida i pdf:en och så blir det två sidor i pappersutskriften... 

Hej Liselott,

 

Vad konstigt att höra att stegen vi tipsade om ovan inte fungerade för dig. Som nästa steg skulle jag rekommendera dig att kontakta våra kunniga kollegor på supporten. På så vis kan de hjälpa dig kika i ditt program i realtid för att se vad det är som felar för dig. 

 

Återkoppla gärna i tråden med hur ni löser det, det är så fint när vi kan dela med oss till varandra! 🙂 

 

Önskar dig en fin dag!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Pratat med supporten idag. Verkar som om många ringt in om samma problem, så förhoppningsvis är det något som kommer ses över i kommande versioner.

Vi har dock löst det på ett annat sätt under tiden. Om man inte redan använder Extra fakturadokument till något annat, så kan man kopiera sin befintliga fakturamall och spara den under rätt malltyp och sedan plocka upp den mallen för Extra fakturadokument och använda den för sin andra utskrift.

Bra lösning som jag är tillfälligt nöjd med! 👍

Tack snälla för återkopplingen och skönt att det löste sig.

 

Ha en fin dag! /Tinna