Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Fel mejlkonto väljs när jag skickar fakturor via Lokal e-post

Hej,

 

Tyckte mig se något om Outlook i denna tråd, så jag kastar in min fråga:

 

Jag skickar fakturor (och betalningspåminnelser) med Lokal e-post. Jag har Outlook installerat på datorn, och däri har jag 2 mejladresser/konton inlagda. Vet inte hur inställningarna har sett ut, men det har iaf fungerat (åtminstone sen början av 2020) så att företagsadressen/-kontot (dvs. det jag vill ska väljas) valts med automatik vid sändning av mejl-fakturor. På senare tid (tror sedan oktober) har det dock då och då, gradvis oftare, blivit så att den andra adressen/kontot valts vid sändning. Ibland har jag uppmärksammat det, ibland inte... När jag märker det så kan jag med några klick ändra till det kontot jag vill sända från, men det är lätt att missa/glömma vid sändning av ett gäng fakturor... Nu tycks det dessutom alltid vara det andra kontot som väljs...  Det blir lite rörigt att ha fakturor och betalningspåminnelser i Skickat-mappen på olika mejlkonton... Jag har inte gjort några ändringar av mina inställningar. Det enda som gjorts är, såvitt jag vet, uppdatering av Visma Administration 500. Gör dem alltid ganska omgående och har nu ver. 2021.3. I Outlook står det ver. 2111 (14701.20262 Klicka-och-kör)...

 

Någon som råkat ut för liknande, och/eller har någon lösning åt mig?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Jessica

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Jessica! Hoppas att du har haft en bra jul.

 

Har du tittat på inställningarna i Outlook för standardkonto? Det finns två ställen du kan titta på:

 

1. Gå in i Outlook, välj Arkiv - Accountsettings/kontoinställningar så får du upp en ruta där du väljer vilket konto som är standard.

 

2. Du kan också titta på vilka inställningar du har för standardkonto i Outlook under Arkiv - Alternativ - E-post. Markera kryssrutan Använd alltid standardkontot när du skriver nya meddelanden under Skicka meddelanden. Välj OK.

 

Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.

 

God fortsättning!

/Tinne

Jag hittar inte var jag ska ändra standardkonto i Outlook enligt din (@Tinne Lestrin) beskrivning, men jag har å andra sidan inte ändrat något i inställningarna innan det blev såhär, så det borde ju inte ha med saken att göra..?

 

Tyvärr kunde chatt-supporten inte hjälpa mig, då jag kontaktade dem först, innan jag skrev här... 😞

 

Tacksam för annan lösning/vidare tips här i forumet🙏

Hej igen Jessica!

 

Jag ska självklart försöka hjälpa dig med att få bukt på detta. Även om du inte ändrat något i inställningarna innan detta så tycker jag att vi börjar med att säkerställa att du har rätt inställningar nu, så kan vi utesluta att det inte är det som är problemet.

 

Jag bifogar en bild nedan så ser du hur det ser ut i Outlook när du ändrar standardkonto under kontoinställningar. Nu har jag bara ett konto i Outlook, men är det så att du har flera konton så kommer dessa att synas i listan nedan och du kommer då kunna välja vilket konto som ska vara standard.

 

 

 

Den andra inställningen som jag tycker du ska titta på är Använd alltid standardkontot när du skriver nya meddelanden. Som jag skrev ovan så hittar du den genom att gå in på Arkiv - Alternativ - E-post. När du klickat på Arkiv hittar du fliken Alternativ längre ner i vänstra hörnet. När du klickat på Alternativ får du upp en ruta, där klickar du på E-post. Det kommer då att se ut som bilden jag bifogar nedan. Bläddra ner till Skicka Meddelanden och bocka i Använd alltid standardkontot när du skickar nya meddelanden.

 

 

Pröva med detta och starta sedan om både Outlook och Visma Administration.

Återkom om du stöter på problem eller har några andra funderingar.

 

God fortsättning!
/Tinne

 

Hej Tinne Lestrin,

 

Den översta inställningen hade jag redan, men efter att ha bockat i Använd alltid standardkontot när du skickar nya meddelanden funkade det, iaf vid faktureringen idag 🙂

 

(Men tycker fortfarande det är konstigt att det förändrats utan att jag gjort någon ändring av inställningarna...)

 

Tack så mycket för hjälpen!

Gott slut, och Gott Nytt År🎆

Hej @Jessica_ !

 

Härligt att höra att det löste sig för dig med hjälp av Tinnes förslag! Ifall problemet skulle uppstå igen eller om du märker något annat är du varmt välkommen att höra av dig igen. 

 

Vi önskar dig ett riktigt gott nytt år! 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂