Vi har ett antal olika produkter där vi nu måste prisjustera olika mycket i %. Hur ska jag göra om jag behöver höja ngn produkt 2% och ngn 10% ? Och om jag gör olika prislistor för det olika artiklarna baserat på ett specifiket ord, hur kan jag få kunden att kunna använda mer än 1 prislista?
Hej,
då ska vi se om jag tydliggöra det. Vi har x- antal artiklar som en kund köper, och inför nästa år behöver vi höjda de artiklarna olika mycket, på grund av valutaförändringar. då min fråga är hur gör jag om jag vill göra en prisomräkning men behöver sätta olika procentsatser.
Hälsar
Cecilia
hej,
Misstänkte att det var så. men finns det inget sätt i systemet där man kan göra det med automatik, vi pratar hundratals artiklar.
Hej Cecilia!
Du kan göra en prisomräkning av en försäljningsprislista.
Detta göra du via Försäljning - Försäljningsprislista och går in på texpristlista 1 och fliken Prisomräkning.
Sedan kan du välja tex 2% i omräkningsvärden och att det ska vara den nuvarandeprislistan du ska basera ökningen på.
I rutan Urval kan du göra urval på vilka artiklar som ska öka med 2%. Det kanvara ett intervall av artiklar tex artikelnummer 100..199 så ökar alla som harett artikelnummer mellan 100 och 199. Det kan även vara en enhet, enartikelgrupp eller något annat som är specifikt för just dessa artiklar.
När du gjort urval så trycker du på Beräkna knappen uppe i mitten. Då ändraspriserna till att bli 2% högre i detta fallet.
Sedan kan du göra om det med tex 10% och ett annat urval.
Innan du börjar så ta en säkerhetskopia på företaget om du vill ångrarinläsningen.
I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om prisomräkning av försäljningspriser.
Det går bara att ange en prislista per kund, så det fungerar inte med att ha olika prislistor för samma kund.
//Linnéa
Hej och Gomorron Linnea.
Det var precis detta jag menade och hoppades skulle kunna gå. Min fråga är då kan man basera det på ord. Jag tycker också att det är svårt ,ed urval, då jag inte hittat ngt bra ställe att finna information om hur man gör urval.
Arbetar du på SPCS, eller är det supporten som kan bistå med hjälp. Känner mig väldigt osäker på ju just urval.
Tusen Tack för ditt svar.
Hälsar
Cecilia
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.