Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Fleranvändarversion i olika lokaler?

Är det möjligt att använda fleranvändarversion i visma administration i olika byggnader, dvs att en klientdator finns på flera kilometer avstånd från byggnaden med serverdatorn. Tänker mig att en anställd ska kunna arbeta hemifrån typ. Sker kontakten mellan server och klient i ett lokalt nätverk så går det kanske inte. Men jag undrar om det möjligen är så att kontakten mellan datorerna sker centralt hos visma? Dvs att jobb i serverdator kopplas upp mot visma centralt som sedan har kontakt med klientdator och att de båda uppdateras av varandra centralt hos visma? 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-30

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 
Visma Administration är ett lokalt installerat program så ingen information finns lagrad här hos oss på Visma Spcs utan det lagras hos lokalt hos er. Våra kunder som arbetar i Visma Administration använder sig av lite olika tekniska lösningar bl.a. kan man koppla upp sig tex via ett fjärrskrivbord eller via VPN.

 

När vi själva har arbetat hemifrån senaste året/åren så har vi använt oss av VPN och jag tycker att det har fungerat bra men att du ska ställa denna viktiga fråga till någon som är mer bevandrad i IT-lösningar så allt blir så bra som möjlighet för dig. Vi själva har ingen support på detta men på vår hemsida kan du söka fram någon som kan hjälpa dig eller så slår du en signal till vår partneravdelning på telefon 0470-70 61 70 så hjälper de dig att hitta rätt.

 

Och självklart måste jag slå ett slag för Visma eEkonomi som är ett webbaserat ekonomiprogram vilket innebär att det aldrig behöver bli några funderingar över installationer, säkerhet eller var man arbetar rent geografiskt, bara för att nämna några fördelar. Läs gärna mer på vår produktsida för Visma eEkonomi

 

Önskar dig en fin eftermiddag! 
Tinna

Davor P1
CHAMPION

Hej @Agronom Andersson,

 

Detta går att lösa med VPN, men det kan bli rätt segt system om man har många användare på distans.

 

Vi har själva en lösning via samarbetspartner som står för hela vår IT struktur med decentraliserad server utanför egna lokaler. Du kan kontakta NORDLO AB för vidare öden och äventyr.

 

  • Har ni själva servern, eller är det en hyrd resurs externt?
  • Hur många användare skall koppla upp sig mot Visma Administration.
  • Kan en terminaluppkoppling mot servern fungera för er? MAX 2 användare åt gången mot servern

 

Ett annat alternativ är Vismas egen samarbetspartner där Administration ligger som en molntjänst som man kopplar upp sig emot. I skrivande stund kommer jag inte på vad företaget som erbjuder tjänsten heter eller vad priset ligger på. Jag tror dock att denna info går att hitta på Vismas webbplats någonstans...

 

Eekonomi kan vara en lösning, men i mina ögon saknas det lite funktioner som finns i Administration. Detta är dock väldigt individuellt från företag till företag vad man har mest behov av, så som alltid är det bra att verkligen gå igenom en kravlista på exakt vilka funktioner man verkligen behöver och vad man kan tänka sig gör avkall på vad gäller funktioner, eller överväga ta in någon form av integration i sitt system. Vissa integrationer kan ställa krav på att övriga delar i systemet ser ut på ett visst sätt dock, så det är väl värt att lägga lite extra tid och resurser på kravlistan.

 

//Davor P

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

@Davor P1 , varför begränsa till max två samtidiga användare vid terminaluppkoppling? Det är väl enbart en licensfråga om antalet rdp-användare?

@Fd medlem, det är helt krasst en kostnadsfråga. Jag har inte koll på vad terminal licenser kostar dock.

 

Det som ytterligare komplicerar livet är bandbredden. Jag är osäker på hur mycket bandbredd som behövs i terminal läge, men det är definitivt något som den intresserade kan undersöka närmare.

 

//Davor P

@Davor P1 

Har nu beslutat att återgå till det egna gamla systemet och ha en medarbetare i min egen lokal. Har en fleranvändarversion sedan 2018 som jag inskaffade mha av info från Davor P - Tack Davor P. Köpte då en ny dator med Windows 10 pro, 8 GB installerat ram-minne, processor i5. Fick dock återkommande problem med att klientdatorn tappade kontakten med Serverdatorn och fick ta hjälp av Visma som via fjärrstyrning återställde kopplingen. 

Men idag skulle det kanske kunna fungera bättre, då vi nu har fått fiber installerat.

Undrar hur långt avståndet är att rekommendera mellan server och klientdator; om det är okey i olika rum i en fastighet med t ex några meter mellan rummen? 

Eller andra tips på användningen av fleranvändarversionen som får det att fungera till det bättre?/ Helen

 

Hej @Agronom Andersson,

 

Det som begränsar är kapacitet på kabel eller Wifi.

 

Använder du kabelanslutning ligger den rekommenderade längden på 100 meter kabel.

Kör du trådlöst kan väggar ställa till det en aning.

 

Du får helt enkelt prova dig fram lite grann....

 

//Davor P

@Davor P1 Tack! Ska bli intressant 😊

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Tack för era svar. Kan eEkonomi vara bästa lösningen?

Gör allt i min redovisningsbyrå, sedan många år, i Vismas stationära program: Administration (samt Fleranvändarversion som ej utnyttjas idag), Lön, Bokslut, Skatt. Men överväger nu en första anställd, vilken ska jobba hemifrån och endast med bokföring (för ett tiotal kunder) till att börja med. Ska jag då även köpa Visma eEkonomi? Eller kanske Visma Smarta Byrån där jag i så fall förmodligen betalar för 2 konsulter per månad (2 x 249 kr per månad)? 

Tänker mig att jag behåller alla övriga stationära program från Visma, men nyttjar eEkonomi/Smarta Byrån för samarbetet med den anställde och dennes kunduppdrag.

 

 

Hej! 

Härligt att du ska utveckla din byrå även om jag förstår att det är ett stort beslut som du står inför. Vi här på Visma Spcs är måna om att detta ska bli så bra som möjligt för dig och jag har därför varit i kontakt med en kollega som både har stor produktkunskap men, som även i sin roll som rådgivare, hjälper våra byråer att arbeta i den mest passande lösningen för den unika byrån. 

 

För byråer så har vi något som vi kallar för Visma Smarta Byrån och som kanske är något som du skulle uppskatta? Fördelen är ju framförallt att man kan handplocka de program man vill ha (oftast mer kostnadseffektivt än övriga paketeringar) men också att man betalar månadsvis i efterskott utan bindningstid. 

 

Grunderna i erbjudandet är att byrån arbetar i våra webbaserade produkter såsom Visma Advisor, Visma eEkonomi och Visma Ekonomiöversikt. Detta debiterar vi 249 kr för per konsult och månad.  

 

Till detta kan man aktivera Visma Årsavslut för de klienter man sköter bokslut, årsredovisning och deklaration åt. Kostnaden ligger på 120 kr/kund och år och här kan du välja att arbeta webbaserat i Visma Advisor Period och År eller lokalt installerade Visma Bokslut och Visma Skatt Proffs som idag.  

 

Utöver det så finns möjligheten att arbeta i vår webbaserade motsvarighet till Visma Lön 300 i form av Visma Lön Smart. Kostnaden ligger på 12 kr/lönebesked.

 

Om vi har tolkat dig rätt så vill du till en början ha kvar dina egna kunder i Visma Administration? Det går alldeles utmärkt att lägga till Administrations-tillägget mot en kostnad av 249 kr/mån.

 

Fast månadskostnad

Visma Smarta Byrån, 2 användare: 249 x 2 = 498 kr/månad

Tillägg Visma Administration: 249 kr/mån

 

747 kr/månad

 

Rörliga kostnader

Visma Årsavslut: 120 kr x antalet kunder = x kr/år

Visma Lön Smart: 12 kr x antalet anställda = x kr/månad

 

Det blev ett långt svar med många detaljer men jag vill gärna dela med mig av all information som min kollega delade med mig. Ibland kan det vara skönt att prata med någon särskilt när man funderar på att göra en förändring. Hör gärna av dig i tråden så kan vi hjälpa dig att boka in ett rådgivarsamtal där du kan ställa alla frågor som lär dyka upp ifall det är något som du tror kan hjälpa dig i ditt beslut. 

 

/Tinna

Tack för utförlig info. I´ll keep in touch!