Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marja-Lena P-F
UTFORSKARE

Går ej att ansluta till databasen

Hej

Vi har haft nu sedan i måndags förmiddag att vi får felmeddelande - "Det gick inte att ansluta till databasen". Vi kan inte heller nå supporten så jag försöker på detta sätt. Vad gör vi? Vår IT-support hänvisar att problemet ligger hos programleverantören. Behöver få igång programmet. 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Marja-Lena P-F

Tack för att du skriver till oss i forumet och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.  

 

Börja med att reparera databasern via Visma Assist. Det gör du genom att välja Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Administration.

 

Fungerar det fortfarande inte måste du göra undantag för följande filer i din brandvägg.

 

SQL-Servern: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL14.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe

SQL-Browser: C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe

Programfilen för Visma Administration 2000: C:\Program Files(x86)\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.exe

 

Om du fortfarande inte får det att fungera så behöver du ta kontakt med vår kunniga support som kan koppla upp och hjälpa dig. 

 

Ha en fortsatt fin eftermiddag

//Tinna