- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Går ej att ansluta till databasen
Hej
Vi har haft nu sedan i måndags förmiddag att vi får felmeddelande - "Det gick inte att ansluta till databasen". Vi kan inte heller nå supporten så jag försöker på detta sätt. Vad gör vi? Vår IT-support hänvisar att problemet ligger hos programleverantören. Behöver få igång programmet.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Marja-Lena P-F
Tack för att du skriver till oss i forumet och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.
Börja med att reparera databasern via Visma Assist. Det gör du genom att välja Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Administration.
Fungerar det fortfarande inte måste du göra undantag för följande filer i din brandvägg.
SQL-Servern: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL14.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
SQL-Browser: C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
Programfilen för Visma Administration 2000: C:\Program Files(x86)\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.exe
Om du fortfarande inte får det att fungera så behöver du ta kontakt med vår kunniga support som kan koppla upp och hjälpa dig.
Ha en fortsatt fin eftermiddag
//Tinna
