Frågan gäller momsrapport. I juni fakturerade vi hyresintäkter avseende kvartal 3, dvs tillhörande juli-aug. Revisorn bad mig göra ett halvårsbokslut och att periodisera hyresintäkterna så att de hamnade på rätt månad. Därför minskade konton 39XX och 2970 belastades i stället. När jag nu kör momsrapporten får jag en diff beroende på denna periodiseringen. Momsbeloppet för högt i förhållande till omsättningen eftersom jag gjort periodiseringen. Hur gör jag när jag ska redovisa momsen till SKV. Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1. Förklara differensen i noteringsfältet
2. Ändra i min bokföring. Hur?
3. Ändra omsättningsbeloppet manuellt och redovisa manuellt i stället för att läsa in filen?
Tacksam för svar hälsar Anna-Karin
Hej,
Undrar om det finns någon ny lösning på denna fråga?
Mitt fall är liknande de ovan; jag fakturerar hyresintäkter för nästkommande kvartal och periodiserar dessa, men sen när det är dags för momskontroll så har jag för lite omsättning i förhållande till redovisad moms. Blir det enklast (och rätt?) att lägga in samma momskod på 2971 som jag har på intäktskontot?
Hej
Den generella regeln är att momsen skall man redovisa i den period som fakturorna är utställda och det är enbart nettointäkten som skall periodisera så konteringarna för detta blir så här.
Visar med ett beloppet på 5 000 inkl moms där 1 000 kr är moms.
1. När man får summan inbetald så skall ni bokföra det på detta sätt.
2. När det sedan periodiseras till en annan månad/år så gör man denna bokföring av nettobeloppet utan momskoder.
Om ni inte redan gjort det så kan det vara en ide att höra efter med skatteverket i vilken månad ni skall redovisa momsen. Säger de att momsen skall redovisas i den period intäkten hör till eftersom ni kanske fakturerar hyrorna flera månader i förväg så skall det inte vara någon momskod på 2971 alls i den första konteringen och ingen moms skall redovisas i den.
Då skall momskoden 08 ligga på konto 3911 i periodiseringen istället.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.