Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Kundstatistik saknar omsättning fg år

Hej

Brukar ta ut kundstatistik en gång per år och gärna tillsammans med jämförelse föregående år. Nu visar båda kolumnerna samma värden, dvs de visar båda två det år jag söker på.

Utskrifter-Statistik-Omsättning- Period 2022-01-01 - 2022-12-31-Jämf föreg år (ack)

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Agronom Andersson 

 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

För att rapporten ska visa korrekta uppgifter, både för detta och föregående år, ska du ha gjort ett årsavslut varje år. Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Årsavslut statistikuppgifter så ser du när årsavsluten är gjorda. 

 

Skulle du behöva göra ett årsavslut finns instruktioner för detta i hjälpavsnittet Gör årsavslut för statistikuppgifter

 

Om du har gjort årsavslut och kundstatistiken inte visas trots detta så är du välkommen att ringa supporten för vidare felsökning. 

 

Ha en härlig dag och hoppas vi ses i forumet snart igen. 

//Tinna

Tack. Jag gör alltid årsavslut för statistiken så där var det check.

Däremot trodde jag att ack omsättning fg år var året före den period man valde. Men efter lite koll ser jag att ack omsättning fg år alltid är föregående år from idag. Dvs ack omsättning fg år är till för att jag ska kunna jämföra dagsaktuella årets omsättning med fjolårets och det fungerar inte att göra det retroaktivt.

Den enda gång det råkar sammanfalla någorlunda med; total omsättning ett år och total omsättning på detta års föregående år, är om jag gör utskriften i slutet på året. Om jag gör utskriften 2022-12-31 får jag under ack omsättning kr 2022 års totala omsättning och under ack omsättning fg år får jag 2021 års totala omsättning per kunderna som fanns 2022!

Så syftet med Ack omsättning fg år verkar vara att kunna jämföra den specifika kundens omsättning just nu i jämförelse med året innan. Och inte som jag trodde att för vilket år som helst kunna få fram total omsättning på två år efter varandra.

Personligen tycker jag nog att ack omsättning fg år är lite förvirrande och onödig. Däremot är det jättefint att kunna få ut en lista på total omsättning per kund på ett år, dvs Ack omsättning kr 😊

 

Hej @Agronom Andersson!

 

Det låter som du har kloka tankar! Precis som du säger så visar alltid kolumnen Jämf föregående år (ack) den ackumulerande omsättningen i kronor för hela det föregående året, oavsett vilken period du har valt att visa rapporten för.

 

Ett tips är att du kan klicka på F1 knappen innan du tar ut rapporten till Pdf-fil/Bildskärm etc. för att komma till vår skrivna hjälp. Där står det massvis med information om rapporten, exempelvis fältförklaringar eller vad som kommer med och vad som inte kommer med. 

 

Ha en trevlig helg! 🙂 

// Anton