Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sammanställning av varuinköp/mån

Min kund vill att jag får fram en sammanställning av hur mycket hon handlar varor för per månad.
Enda idén jag fick var att ta ut en kontoanalys för varukontot varje månad men då ser man ju den totala omslutningen under året också. Finns det något annat smidigt sätt att få ut dessa siffror? 🙂 (Adm 500 om det spelar roll)

9 SVAR 9
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Gå in under FÖRSÄLJNING / KUNDER
Klicka på pilen under "Utskrifttsikonen" så att du får upp en meny

Klicka på KUNDSTATISTIK-ARTIKLAR

Välj ut vilka kunder som du vill ha utskrift på samt vilka kolumner du vill ha med i utskriften.

Välj typ av utskrift (rekommenderar skärm först för att kolla att allt blivit rätt)

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack men jag menar inköp av varor (jag är konsult så det är ett företag som vill ha statistik på inköp av varor inte försäljning).
Davor P1
CHAMPION

Ok, lite svårt att hänga med i svängarna där......

Då måste jag börja om i frågorna.....

Vem är köpare av varan/tjänsten?
Vem är säljare av varan/tjänsten

Lagerförs transaktionen hos säljare eller köpare

Sitter du som konsult och bara säljer vidare utan att ta ut provision (vidarefakturering utan påslag)?

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag sköter bokföringen åt företaget i fråga och hon vill ha ut en sammanställning på hur mycket pengar hon köper in varor för per månad. Företag A köper in varor och vill veta till vilken summa hon handlar för varje månad.
Thomas L
UTFORSKARE

Det finns en rapport att läsa in som heter Inöpsstatistik.
Med den kan du göra urval på fakturadatum på ett enklare sätt än standardrapporten i programmet. Men då visas totala inköp från leverantörerna, inte bara varor.
Ville du bara ha det som bokförts på kontot för varuinköp?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det som köps från "varuleverantörerna" är bara varor så det är väll samma sak? 🙂
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej ZandraEW!

Om du på leverantörsfakturorna plockar upp artiklarna som köps in så kan du använda dig av inköpsstatistiken som Thomas L säger.
Om du däremot inte plockar upp artiklarna på leverantörsfakturorna så behöver du använda dig av kontoanalysen för inköpskontona. 

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med "plockar upp"?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Att plocka upp artiklarna görs i Visma Administration 1000 och 2000. Jag ser att du arbetar i Visma Administration 500 som inte har samma utökade artikel- och lagerhantering.

Bästa tipset för att få ut varukostnaden under en viss period skulle jag nog säga är att gå in under Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys. Här fyller du i konto 4010 eller det konto du använder för att registrera de här inköpen. I Datum väljer du perioden du vill se beloppen på.
Denna rapporten tittar på bokföringen och ser alltså vad som är bokfört på ditt konton under denna perioden.
Hoppas att det är vad du söker!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~