Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Storlek på säkerhetskopior

Halloj. Har haft lite diskussion med er angående storleken på säkerhetskopiorna från Administration numera. Men enligt er så skall det inte vara någon skillnad. Bifogar en bild av hur ett företags säkerhetskopior ser ut numera. Företaget hade faktiskt verksamhet 2022 men har under 2023-2024 knappt några verifikat alls. Innehåller ingen reskontra överhuvudtaget. Bara verifikationer så den här ju inte stor men ökningen är ju enorm.... 

Så jag undrar helt enkelt varför? Vi har en revisor som även han har programmet och då har vi brukat maila en säkerhetskopia till honom vilket numera är omöjligt om kunden ha reskontra och en större mängd verifikat.

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon @AccountantfromHell_singland 

Tack för din fråga gällande storleken på säkerhetskopior i Visma Administration. Jag förstår att detta kan vara frustrerande och jag kommer gärna med några tips som kan vara till hjälp.

För det första, tyvärr är det svårt att lösa denna typ av frågor via ett supportforum eftersom vi inte har inblick i din unika it-miljö. För att verkligen gå till botten med varför säkerhetskopiorna blir så stora, rekommenderar jag att du slår en signal till vår support. Då kan de koppla upp och rådgöra med dig direkt för att hitta roten till problemet.

En möjlig orsak till att säkerhetskopiorna blir så stora kan vara att ni sparar säkerhetskopior i företagsmapparna. Om detta är fallet kan det vara anledningen till att säkerhetskopiorna tar upp mer plats än förväntat.

Du kan också prova att rensa bokföringsår och dokument i företagen för att se om det minskar storleken på säkerhetskopiorna.

Hoppas detta ger lite klarhet och att vi kan hjälpa dig vidare via telefonsupporten!

Hejsan och tack för ditt svar. 

Vi har ju alltid sparat säkerhetskopior på samma sätt men storleken har tiodubblats på senare år. Bifogar en bild  på hur vårt bolags backup förändrats bara under 2024 och vi har inte förändrat vårt system under året. Vi har Windows server 2012 i servern och Windows 10 i arbetsstationerna. Eventuella uppdateringar av SQL-server kommer helt från era system och vi kör idag SQL 2017. 

Något som vi då nu håller på för fullt att ordna då ni byter till SQL 2022 från och med november 2024. Så där måste vi byta både själva servern och operativsystemet för att kunna göra löner till veckan... Vilket då känns så där... Vet inte varför det här kom så sent på året och tror inte att utvecklarna tänkt på att just lön måste uppdateras för att vi ska kunna köra löner i januari 2025. Dessutom så framgår inte konsekvenserna av denna uppdatering av infon om uppdateringar i annat än när det gäller Byråstöd. Där framgår att man måste ha nyare versioner av operativen. I lön och admin framgår det bara att det uppdateras, inte konsekvenserna.... så jag är måttligt road just nu... och så sannolikt även min IT-kille....

AccountantfromHell_singland_0-1736946501077.png