Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Svar:

1. För att få med rätt information i betalfilerna i det nya filformatet till Danske Bank måste man ta bort bankgironumret under företagets adressuppgifter annars går inte filen igenom. MEN... när man gör det innebär det att man inte får med bankgironumret på fakturorna.

Ska man behöva ändra detta varje gång man skriver faktura alt skickar betalningar eller finns det någon lösning på detta?

2. Om man skickar en betalfil med betalning av ex 10 fakturor från samma leverantör så finns inte information om vilka fakturor som betalningen gäller med till leverantören. De får bara första fakturanumret. Hur ska leverantören veta vad som är betalt?

3. Vi betalning till olika leverantörer så får man en betalorder per faktura istället för totalbelopp/dag som tidigare. Detta innebär att man ska skriva ut massor av papper istället för ett.

Ovanstående problem beror enligt banken på att det saknas information i filen man skickar. När kommer detta att åtgärdas? Kan ni lägga upp info om när problemen är avklarade så att man vet när det är ok att gå över till nya formatet? 

 

4 SVAR 4

Borttaget

Hej Carina!

Snyggt att du löste det men enligt den information som jag har fått så ska man inte behöva göra dessa ändringar om man har senaste versionen 2022.1 installerad. 

 

När det gäller Danske bank så behöver man alltså inte göra någon ändring förutsatt att man har den nya versionen 2022.1 installerad. Då kommer Visma Administration att skicka IBAN som frånkonto om det finns inlagt i företagsinställningar även för svenska betalningar. Har du inte IBAN så är det bankgiro som används som frånkonto. 

 

Bra jobbat och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

Hej!

Det framgår inte någonstans vad som är korrigerat i ver 2022.1 när det gäller problemet med betalfilerna till Danske Bank. 

Har man även löst problemet med att varje faktura som betalas samma dag medför enskilda underlag på banken och att leverantörer får en klumpsumma utan referensnummer när man betalar mer än 1 faktura till dem? 

Bra om ni kan specificera vad som åtgärdas så att man kanske kan våga skicka iväg en fil....

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Fd medlem!

 

Precis som du skriver så har man tidigare behövt ta bort sitt bankgiro i företagsinställningarna om man inte velat skriva om sina avtal hos Danske Bank (för att kunna använda bankgiro som frånkonto istället för bankkontonumret). Men det här är nu ändrat i version 2022.1.

De ändringar som har gjorts för att förbättra betalfilerna till bland annat Danske Bank är:

- Att vi numera först och främst kollar om det finns något IBAN-nummer inlagt. Har du det i företagsinställningarna så är de det som skickas med i betalfilen till banken även för svenska betalningar. Saknas IBAN nummer så är det därefter bankgirot som används. Tidigare kollade vi först och främst på bankgirot. 

- Samdebitering, vi skickar med den relevanta informationen i filen som behövs. Sedan är det banken som bestämmer vilka betalningar som går som samdebitering eller ej utifrån deras regler. 

 

Har du andra önskemål på förbättringar i programmet rekommenderar jag att du går in på Förbättringsförslag på Startsidan och fyller i formuläret.

 

Ha det gott!

/Jenny