Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Varning vid Avstämning

Hej,

 

Vid Avstämning får jag upp varningsmeddelandet "Det finns ej journalförda betalningar med i kundreskontranSkärmklipp.PNG

Jag hittar dock inte några ej journalförda betalningar på aktuell månad...

I informationsrutan står ju också "Det finns fakturor och/eller betalningar som måste bokföras innan avstämningen görs"... Gäller det i detta fall också (med tanke på att informationen känns mer specificerad på raden med Varningstext), eller ska jag bara leta bland (in-)betalningar? 

 

Det jag skulle kunna tänka mig har med saken att göra, är att det finns makulerade kundfakturor på aktuell månad. De har inget verifikationsnummer, och är alltså inte bokförda... Är det därför detta varningsmeddelande dyker upp? Vad jag förstår kan jag inte påverka huruvida makulerade fakturor blir bokförda eller ej..? Har sett några gamla foruminlägg om det, men är osäker om det gäller här... Om det är så, ska jag isåfall bara blunda för varningen och köra på med avslut/momsrapport ändå?

(Väljer jag Fortsätt i informationsrutan, och går vidare med avstämningen, så ser allt rätt ut, alltså inga differenser...)

 

Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer från bättre vetande, på vad som gäller och var jag ska leta om jag måste fortsätta göra det🙏

 

Mvh Jessica

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-30

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Jessica_ och tack för din fråga!

 

Om du skriver ut en inbetalningsjournal per det datumet som du gör avstämningen på, får du då upp att det inte finns något att journalföra?

Testa detta hos dig och återkom sedan i tråden så ska vi undersöka detta närmre!

 

Trevlig helg!

/Tinne

Hej Tinne Lestrin,

 

Fakturan är journalförd, men den får inget verifikationsnummer. Blir alltså inte bokförd.

Jag har haft makulerade kundfakturor tidigare vid enstaka tillfällen, men kan inte minnas att jag fått varning vid avstämning för det... men det kan vara så att jag glömt att det varit så...

 

Kan/ska jag köra på med avslut trots denna varning, och/eller måste något åtgärdas först?

Hej Jessica!

När jag läser det du skriver så känns det lite oklart vad det är som stoppar, så mitt förslag är att du tar kontakt med supporten som kan kika på vad det är som genererar felmeddelandet då det kan bero på olika saker.

 

Välkommen att höra av dig till supporten!

Tinna

Hej Tinna Gunnarsson,

Tack, det har löst sig nu 🙂

/Jessica