Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma Byråstöd på server - kan man använda DNS för att peka ut servern?

Vi har Visma Byråstöd och Administration installerat på en virtuell server och får inte till name resolution (kan inte någon svensk term). Problemet är att NetBIOS inte fungerar över switchade nätverk, vilket det oundvikligen är pga. virtualiseringen. Jag trodde att det skulle lösas av en WINS-server, men får inte till det heller. Vi kan däremot lägga en DNS-post som pekar på IP-adressen, men jag hittar inte hur jag kan få klienterna att använda DNS, eller IP-adress för den delen, för att ansluta till servern istället för Windows hostname. Just nu löser vi det med hosts-filen på varje klient, men det är inte hållbart i längden. Har Visma något alternativ till den föråldrade WINS-tekniken?

8 SVAR 8

Hejsan. Vi använder också Visma Byråstöd och administration så jag kollade med min datakille om har hade behövt lösa det här hos oss. Enligt honom så är det här mer ett nätverksproblem än ett Vismaproblem och han lämnade även följande förklaring till mig, kanske säger den dig mer än vad den säger mig:

Om man har en domän så har man en domänkontrollant med DNS som då sköter om detta åt klienterna, i klienten är det den lokala DNSens adress bara som finns med och den lokala DNSen sköter om allt detta.

 Om han inte har en domän (tror inte han har det) så måste han sätta upp detta med DNSer, egen lokal eller om det är en fjärrserver med domänhanteringen för extern webadress.

 NetBIOS fungerar jättebra över switchade nätverk för information men däremot routas inte broadcast (fråga till alla över hela nätverket) och det ska vi vara glada för att det inte görs.

Så enligt honom så skall det inte vara några problem av den art du beskriver, innebär absolut inte att han har rätt men det funkar hos oss. Att servern är virtuell skall inte ha någon betydelse alls utan det är just,enligt honom, ett nätverksproblem.

Hoppas det här kanske hjälpte lite och lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för snabbt svar!

Skönt att höra att det går att lösa. Vi har ett eget domännamn, men en Windows-domän har vi inte. Jag satte upp Visma utan att tänka på DNS-domänen och klienterna ansluter därför till \\WIN-XYZ123 dvs. hostnamnet för servern.
Jag inser nu att det faktiskt var anslutning över VPN som blev problematiskt, lokalt så kände den sig vid hostnamnet. När jag då försökte använda DNS istället för hostnamnet, ställde jag in DNS (globalt på internet) så ”win1.mindomän.se” pekar på 10.0.0.6 (virtuella servern), bytte hostnamnet på servern till win1 med domänen inställd till ”mindomän.se” och installerade om klienten. Men klienten försöker fortfarande bara ansluta till det gamla hostnamnet och säger ”kunde inte ansluta till \\WIN-123XYZ”.

Saknas det att installera om Visma på servern eller är det en inställning/service på Windows-servern som jag missat?

Jag kan kolla om min datakille vet.... Kan tänka mig att den ominstallation är bäst för då blir det rätt från början, vilket är bra nästa gång du uppdaterar. En sak som kan vara problem men Byråstöd är att Visma förutsätter att man har ett nätverk (vet inte riktigt vad vår datakille menar där men tydligen så är vårt nät uppdelat). Det som då uppstår ibland när man uppdaterar byråstöd (antar att det beror på vad som ingår i uppdateringen) är att uppdateringen ändrar våra inställningar. Nu har vi vant oss och kan relativt enkelt fixa det men första gången tog det lååååång tid innan vi fattade att det var Visma som förutsatte hur vårt nätverk är inställt. Något som, så vitt jag vet, inte ingår i förutsättningarna för att kunna använda Byråstöd. 
Jag mailar din fråga till min IT-man...
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej! Jswetzen!

Vi rekommenderar inte att ni arbetar via VPN. Vår rekommendation är att ni använder er av Terminal Server eller Citrix istället. 

Ni verkar lösa detta bra tillsammans du och AccountantfromHell_singland. 

//Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Linnea, har haft en dialog med en datorfirma att flytta vår server till en virtuell server och ansluta till den med Fjärrskrivbord och TS-app, terminal server kort och gott som du föreslår ovan. Nu har vi en dialog med dem, om det går att öppna visma Administration från servern med en TS-app och de rekommenderar det inte. då de säger att vid uppdatering av Administration så ändras sökvägarna tillbaks till standard och då funkar inte TS-appen längre. Har du sett någon lösa detta? Vi vill nämligen öka samarbetet med våra kunder i Administration. 
Med vänlig hälsning, Jonas

Hej Jonas Wennerberg!
Om ni installerar programmet mot de sökvägar som föreslås så ändras ingenting vid uppdatering.
Om ni inte vill använda er att standardsökvägarna för  SQL så kan ni kontakta supporten telefon och få en installation utan SQL.

Om ni vill använda andra sökvägar för databasfiler, gemensamma filer mm så behöver ni göra ändringar i registernycklar, och även för att få mer information om detta behöver ni kontakta oss via telefon för att få mer information.

Så be gärna din datorfirma kontakta oss om de vill ha mer information angående detta.
//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, vad är orsaken att ni inte rekommenderar VPN?
Nu när man oftare vill ha drift i molnet blir ju nästa fråga om VDI är en lösning ni supportar?
Eller supportar ni bara att man skapar en server i molnet och alla får ansluta via RDP alternativt Citrix?
EgenSQL borde vara en självklarhet för de flesta så man kan ha automatisk backup direkt i SQL.

Kan ni (forummedlemmar eller Visma) rekommendera några lämpliga IT-partners som är vana att sätta upp Visma som molnlösning?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi testar just nu en lösning från Consat i Göteborg där de levererar Visma via en virtuell server med remote App lösning och Office365. Väldig optimistisk för denna lösning. Snacka med Christian