Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ecoplug
NY MEDLEM

"Kunde inte starta mailprogrammet"

Vi har ny admindator och har installerat om vårt gamla Visma 2000 5.40 och kör Outlook mailprogram.
När vi ska skriva ut faktura via e-post får vi meddelande:
Fel "Kunde inte starta mailprogrammet"

Har provat att göra Outlook till standardprogram. Men sedan?

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Jag tänkte dubbelkolla om problemet har löst sig för dig, eller om du fortfarande får samma felmeddelande?

 

Här kommer lite tips att kontrollera när du har sett till att programmet är valt som standardprogram:

 

1: Om du har Outlook 2010, kontrollera att du inte har en "klicka-och-kör" version av Officepaketet (Click-to-run). Du kontrollerar detta i Kontrollpanelen - Program och funktioner. Leta upp Microsoft Office

och se om det står Klicka-och-kör eller Click-to-run efter.

Om du har det är det inte säkert att det kommer fungera eftersom det inte är en riktig fullinstallation.

 

2: Kontrollera att alla registernycklar finns enligt Pers beskrivning i tråden Ingen MAPIkompatibel epostklient finns installerad - Visma Administration.

 

3: I vissa fall har brandväggen Comodo Firewall orskat detta problem. Använd i så fall en annan brandvägg.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Tips-länken fungerar inte... kan ni uppdatera den?

@A_ ITchefen 

Så bra att du såg detta, jag har uppdaterat länken nu. Tack för att du kommenterade! 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan inte skicka fakturor via epost längre. Jag har bytt dator. Epostprogrammet funkar i windows.

jag har kolla så alla registernycklar finns. men det funkar inte Jag får bara meddelandet "Kunde inte starta mailprogrammet". Vad ska jag göra?

Använder du Visma Administration direkt på en server?

Använder du office-paketet som inte är avsett för server? 

 

Microsoft kräver att du har Office E3 eller högre licens för de som skall arbeta med mailen direkt på servern.

 

Det andra alternativet är att använda AutoInvoice för att skicka fakturorna.

 

//Davor P