Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aktiekapital i nytt bolag, digital inlämning

Jo. Vid digital inlämning av årsredovisning så protesterar programmet mot att aktiekapitalet ligger som ingående balans. Sannolikt för att det inte finns något föregående år i ett nybildad bolag. Jag har nu löst det genom att i grunduppgifter lägga in ett föregående år på en dag som då är dagen före räkenskapsårets start. Tycker väl att det är märkligt att man måste kringå en funktion när man gör rätt. Enligt BFN så skall aktiekapitalet i ett nybildad bolag ligga som ingående balans och inget annat.  Detta då bolaget bildas när man skriver stiftelseurkunden och räkenskapsåret startar när bolaget registreras. Logiskt när man väl tänker på det... Men det tycker inte programmet om, vilket då är irriterande.... och protesten är ju dessutom felaktig....

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Du får inte ha något ifyllt för ett redan avslutat räkenskapsår, föregående år, etc. om det är ett nystartat bolag men det har du säkert redan koll på. 
Se bild: 

 

I noten Förändring eget kapital fyller du i aktiekapitalet där det står Insatt kapital vid bolagets start så bör du inte få ett stopp i kontrollen.

 

 

Är det så du har gjort? Berätta gärna lite mer eller ring vår programsupport så hjälps vi åt.

 

/Tinna
 

Hejsan och tack för snabb respons.

Nja. Med tanke på att i i bokföringen fyller i Aktiekapital och saldo på bankkontot manuellt som ingående balanser, vilket då är helt enligt bokföringsnämndens uttalande, så accepterar inte programmet det. Tidigare så bokade man in aktiekapitalet som en första transaktion men så är det inte numera. Vilket är logiskt då aktiekapitalet sätts in på kontot innan räkenskapsåret börjar och om man tittar på ett registreringsbevis för ett aktiebolag så är det ofta bildat en tid innan registrering skett. Så i ett nybildat bolag skall aktiekapitalet ligga som en ingående balans... vilket då inte bokslutsprogrammet accepterar... om man nu inte gör som jag löste det, genom att manuellt lägga in ett föregående år på 1 dag.... 

Hej igen @AccountantfromHell_singland 

 

Du är ju en klurig herre som löste det. Bra jobbat! Nu har jag pratat med en av mina kollegor som är väldigt kunnig på Visma Bokslut och hon rekommenderar att vi tar in det som ett kundönskemål från dig. Jag rapporterar det internt och tackar för dina input. 

 

Ha en fin eftermiddag 

/Tinna

Tackar, tackar...En gör så gött en kan....