Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Avrundning i eget kapitalet och resultatdisposition

Har ett felmeddelande som kommer upp i bokslutet för en kund som gör en lite förbryllad innan man inser vad som är felet.

 

Skärmavbild 2022-02-26 kl. 11.08.20.png

 

I fliken Förändring eget kapital och under Balanserat resultat så har den en summering av följande tal.

Belopp årets ingång 123.611,82kr

Balanseras i ny räkning -76 059kr

Totalt : 47.552,82kr Avrundar till 47 553kr

 

I fliken resultatdisposition och vid Balanserat resultat så har jag följande:

Belopp årets ingång 123.611,82kr

Balanseras i ny räkning -76 059,38kr

Totalt : 47.552,44kr Avrundar till 47 552kr

 

Vad jag ser så tar systemet inte med decimalformen i Förändring eget kapital och under Balanserat resultat och Balanseras i ny räkning. Den får ju sin info från Årets resultat Belopp vid årets ingång och summerar den sen med avrundning på Balanseras i ny räkning. Detta medför ju ett följdfel som de ser ut som nu. 

 

Någon som har tipps eller har ni på Visma en lösning då det blir rätt i både Förändring eget kapital och resultatdisposition

// Jocke - JP Ekonomiservice
4 SVAR 4

Hej!

 

Detta problem uppstår relativt ofta tycker jag och jag löser det genom att ta bort örena på konto 2091 och boka dem mot 3740. 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej på er!

Jag har visat forumtråden för teamet och precis som Lovisa skriver så får man idag lösa avrundningsdifferens av denna sort genom att manuellt boka bort ören så att avrundningen matchar. 

 

Vi ser över hur både denna och andra avrundningar görs i programmet framöver.

 

Ha en fin dag!

Tinna 

Morgon @Tinna Gunnarsson  cc @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi 
Jo vore super om ni kunde åtgärda detta med avrundningar, spar ju både tid hos oss användare men även att det blir rätt utan att behöva avrunda. Nu är de ju inte så att företag faller med detta hoppas jag men skapar ju självklart lite irritation och mer jobb så klart.

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej! 

Ja självklart är det så men vi kommer att se över detta framöver.

 

/Tinna