Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Begränsningar vid digital inlämning av årsredovisning till Bolagsverket!

Hej!

Jag har vid ett flertal gånger kontaktat Vismas support om begränsningarna som finns i årsredovisningen i och med att man väljer digital inlämning till Bolagsverket men varje gång får jag bara höra att det går INTE att göra något annat eftersom Bolagsverket bestämmer! Tex så har ni tagit bort det externa dokumentet styrelsens yttrande som lägger sig längst ner i mappstrukturen vid vanlig inlämning på papper? Ni har alltså gjort det tvingande att istället ta med styrelsens yttrande i under resultatdispositionen i årsredovisningen vilket jag tycker borde vara ett eget val jag gör? Precis som stämmoprotokollet ej ska med till Bolagsverket vill jag alltså kunna välja att behandla styrelsens yttrande utanför årsredovisningen! Enligt lag och normgivning ska man kunna välja om det ska vara ett separat intyg eller om det ska vara en del av årsredovisningen. Jag tolkar det som att ni hänvisar till ena metoden om man lämnar in digitalt, och andra metoden om man lämnar in på papper. Jag vill ha återkoppling på varför ni har valt att göra så här!

 

Nästa begränsning som jag upptäckte idag är att jag väldigt gärna vill ha med p-fonderna i min årsredovisning trots att det inte är en obligatorisk not men det går inte enligt Vismas support. Eftersom jag har stött på många frågetecken den senaste tiden har jag börjat höra runt bland era konkurrenter och jag delger här hur tex Björn Lundén har löst det gentemot bolagsverket för att möjliggöra för sina kunder att få årsredovisningen som de vill ha den:

 
I taxonomin för digital inlämning (mallen) finns samtliga obligatoriska notupplysningar inlagda. Som programtillverkare finns det dock möjlighet att lägga in så kallad utökad information vid digital inlämning. I vårt bokslutsprogram BL Bokslut har vi lagt in en möjlighet att frivilligt lämna noten periodiseringsfond som utökad information. Det finns även fler frivilliga noter som kan lämnas som utökad information.  
 
Tyvärr är det så att jag nu går i tankarna att byta bokslutsleverantör eftersom jag inte vill bli så pass begränsad som jag är i dagsläget. Uppenbart finns det vägar att gå och det är inte Bolagsverket som sätter stopp. Jag har flera gånger försökt prata och chatta med supporten men får aldrig direkta svar utan istället bara NEJ det går inte. Jag håller tummarna för snabb återkoppling, tack!
4 SVAR 4
KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tillägg från mitt inlägg: Jag är medveten om att jag kan välja att bocka ur styrelsens yttrande från årsredovisningen men gör jag det så kommer jag ändå inte åt det "gamla" dokumentet styrelsens yttrande. Jag tänkte att det inte borde vara så svårt att lägga in detta dokument under årsstämmoprotokollet?

Hej KristinaM,

 

Jag har framfört dina synpunkter och visat ditt inlägg för programansvariga hos oss och fick tipset om att visa dig länken Årsredovisningsmallar för digital inlämning

 

Hoppas detta är något som du skulle kunna underlätta för dig. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Tinna

Hej, undrar hur länken till årsredovisningsmallar hjälper det är ju bara till för ert webbaserade program

Hej Helena!

Länken gäller för både webbaserade program och Visma Bokslut och förklarar hur vårt tänk är kring uppsättningen av dokumenten i ÅR enligt taxonomin. 
 

Som länken säger så är mallarna baserade på taxonomin från Bolagsverket. Vi uppdaterar taxonomierna löpande i Visma Bokslut och Visma Skatt & Bokslut Pro, uppdateringarna i taxonomin för 2021 kommer under detta år. Här vill vi vara tydliga med att det inte blir något fel om ni använder nuvarande taxonomi som finns i programmet.

 

Vill du göra avvikelser från den digitala uppsättningen, som inte är redigerbar, så finns det en en workaround redan idag, i både Visma Bokslut och Visma Skatt & Bokslut Pro, som innebär att du kan överföra årsredovisningen till t. ex. Microsoft Word och där redigera utseendet av årsredovisningen. 

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna