Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaEsp
CHAMPION

Deklarationsbilagor/-blanketter

Hej,

 

Sitter med min första deklaration för enskild näringsverksamhet i Visma Skatt & Bokslut Pro. Har tidigare gjort detta i Hogia skatt.

Saknar nu ett ordentligt underlag - korrekt bilaga till NE-blanketten. Det är RE - Räntefördelning och expansionsfond. De fält som finns i skatteprogrammet innebär att man behöver ha en extra hjälpbilaga i excel / alternativt ladda ner från Skatteverket för att ha korrekta underlag för beräkning av fastighet enligt alternativregeln mm.

 

Är det något som jag har missat eller saknas verkligen den här blanketten?

 

Saknar även möjligheten att få in uppgifterna och sedan koppla från NE-bilagan för att säkerställa att det man lagt in i systemet genererar samma skatt som Skv beräknat på INK1-an innan man kopplar på näringsverksamheten.

 

Mvh

Carina

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Carina!

Det finns ingen blankett just för detta utan man kan säga att blanketten är inbyggd som en programdel istället. Du hittar den under Årsavslut -Deklarationsunderlag - Enskild Firma - Räntefördelning - Underlag/Expansionsfond - Underlag (se bild)

 

 

Mer information om detta står att läsa i programhjälpens avsnitt Räntefördelning - underlag

 

Angående funktion att kunna koppla från NE-bilagan så finns inte detta i dagsläget men vi har lagt det vidare som ett önskemål till vårt utvecklingsteam.

 

Hoppas att svaret hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig så tar vi nya tag tillsammans.

//Tinna

CarinaEsp
CHAMPION

Tack Tinna,

 

Jag har fått göra hjälpblanketter i excel för att få rätt underlag till RE-beräkningen. Det är alltid struligt när man har med lantbruk att göra och behöver göra beräkningar på anskaffningsvärden utifrån gamla taxeringsvärden. Den möjligheten finns inte i programmet.

Den deklaration jag har gjort nu har jag problem med eftersom jag inte har lyckats identifiera var det inte stämmer. Har enligt INK1:an ett belopp att få tillbaka exkl inbetald F-skatt. Eftersom resultatet är negativt så ska beloppet att få tillbaka vara belopp enligt INK1:an + inbetald F-skatt, men det saknas ca 10 tkr. Hade man kunna koppla från NE-blanketten så hade man till att börja med kunnat säkerställa att beräkningen i programmet är samma som Skatteverkets innan korrigeringar. Jag hoppas verkligen att utvecklingsavdelningen tittar på detta och hittar en lösning.

 

//Carina