Tagit över företag (Enskild näringsverksamhet) från tidigare redovisare.
Har allt i Visma eEkonomi från 2020.
Tyvärr kan man inte få över Skatt & Bokslut Pro data från tidigare konsult.
Jag lägger in föregående år (2023) manuellt i Skatt & Bokslut, för att ha en startplattform för 2024 års redovisning som ska göras snart.
Gällande periodiseringsfonder, så kan man lägga in ingående för sex år tillbaka, ja naturligt för kommande återföringar.
Men expansionsfonder? I och med att jag inte kan lägga in ett ingående värde, så kan jag i resultatplaneringen inte heller göra någon återföring, vilket blivit gjort både 2023 och sedan 2024. Men det tillåter alltså inte programmet.
Hur gör jag för att få ett startvärde för ingående avsatta expansionsfonder (så att också underlagen räknas rätt framledes)?
Löst! Gå till lösning.
Expansionsfonden ska inte bokföras, det är något man hanterar enbart i deklarationen.
Var tydligen otydlig.
Det är deklarationen i Skatt och Bokslut Pro jag pratar om.
Återföringar har gjorts tidigare i deklarationerna och jag vill göra det i Skatt och Bokslut Pro.
Det tillåts inte eftersom det inte finns något ingångsvärde på expansionsfonderna. Och jag kan inte lägga in det heller på det enda året som är före, 2023.
Mvh
Peter
Förtydligar ytterligare:
Har alltså ny kund - redan i Visma eEkonomi flera år - inga problem där.
Men lägger nu in denne i Skatt och Bokslut för 2023 för att få underlag till kommande 2024-bokslut och deklaration.
(Tycker att det borde gå att importera tidigare konsultens värden där också, inte bara eEkonomi).
Men nu är problemet att jag inte kan återföra delar av tidigare avsatt Expansionsfond.
Försöker det i Egna val i Resultatplaneringen, men det är omöjligt eftersom totala tidigare avsatta beloppet inte går att lägga in någon annanstans?? Det finns inget belopp under "Maximal återföring".
Tillfällig lösning för rätt "resultat" att jag lagt till beloppet som ej bokfört (R15 i NE); resultatet blir korrekt - men i skatteuträkningen kommer likväl inte ""Tillgodoräknad expansionsfondsskatt" med.
Det blir återföring även 2024 men kan inte då heller hantera detta?
Så hur göra?
Emotser snart svar på detta!
Tack på förhand!
Hej @haddock11
När det gäller expansionsfond i Skatt och Bokslut Pro baseras denna endast på det som har avsatts/återförts i tidigare år inom programmet. Tyvärr kan man inte lägga in ingångsvärden för tidigare avsatta expansionsfonder, vilket innebär att de belopp som inte tidigare registrerats i Skatt och Bokslut Pro inte kan återföras.
Jag förstår att du har löst resultatet tillfälligt genom att lägga till beloppet som ej bokfört under R15 i NE-blanketten, men att "Tillgodoräknad expansionsfondsskatt" inte kommer med i skatteuträkningen.
För närvarande finns det ingen bättre lösning för detta i programmet.
Självklart är du välkommen att registrera ett önskemål till våra utvecklare enligt bild nedan.
Tar upp tråden igen.
Ty: Nu har jag en annan kund där avsättning till Expansionsfond är gjord i Skatt och Bokslut Pro (2022). Men varken i 2023 eller nu för 2024 finns möjlighet att återföra det. "Maximal återföring" är tom!
Här följer i tur och ordning skärmdumpar från Resultatplaneringarna från 2022, 2023 och 2024.
Framgår alltså att för 2022, så har maximal avsättning gjorts: Expansionsfond vid årets utgång: 45 007 kr
Men redan nästa år 2023 - så står det "Expansionsfond vid årets ingång: 0 kr! ???
Fortsätter tråden dag 2 här - för nu har jag upptäckt ytterligare märkligheter i programmet!
Hej @haddock11
Tack för din utförliga förklaring och uppföljning. Vi uppskattar verkligen att du tar dig tid att ge oss detaljerad feedback.
Jag förstår att du har stött på utmaningar kring hanteringen av expansionsfonder i Skatt & Bokslut Pro, och det är bra att du kompletterar med relevant information. Dock vill jag påminna om att vårt forum främst är till för kortare frågor och diskussioner. Om du har mer omfattande ärenden eller behöver djupgående support är det bättre att kontakta vår supportavdelning direkt.
Välkommen att kontakta supporten.
Okej jag förstår 🙂 Ska sköta mig hädanefter 😎😆.
Tack för feedback.
Haft 1 tim långt samtal med support och vi kan konstatera att det finns bugg och feltänkt i applikationen gällande expansionsfonderna på flera sätt. De skulle ta tag i saken och har skapat ärende.
Mvh
Peter
Så bra att du hörde av dig till supporten och att vi följer upp vad det är som inte stämmer.
Ha en kanondag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver ⭐
Okej, tack för svar!
Det förvånar mig lite faktiskt eftersom så mycket annat i systemet är genialt och att man kan lägga in P-fonder bakåt t.ex.
Ska absolut lägga in ett förbättrigsförslag om detta.
Och att när man "tar över" en kund i eEkonomi, så borde man också kunna göra det i Skatt och Bokslut.
Jag får fundera lite hur jag ska göra till det kommande året.
Mvh
Peter
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.