Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sivlai
MEDLEM

Justera avskrivning i anläggningsregistret

En kund har sålt sin bil, jag har skrivit av den en gång per år, kalenderår som räkenskapsår, alltså en helårsavskrivning 31/12. Nu vill jag justera avskrivningen till den 30/9 då hon sålde bilen 1/10. Då ska jag tydligen gå in i "justera avskrivning" så att jag får fram korrekt bokfört värde. Problemet är att där står datumet 1/1 och det går inte att ändra! Har det någon betydelse? Har försökt att kontakta supporten men när det gäller anläggningsregistret så svarar de inte på frågor varken i telefon eller chatten utan enbart per mail. Jag behöver hjälp nu och jag vet ju inte när de behagar svara på mitt mail. Någon som vet hur jag ska lösa detta?
3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Först tar du tillbaka avskrivningen till den 1/1. Här får du inget verifikat från systemet utan du får boka den manuellt. Därefter gör du en avskrivningen för "rätt" period i anläggningsregistret, dvs till den 30/9, på den bokningen kan du manuellt lägga till återföringen av tidigare avskrivningar så har du bara ett verifikat.
När det är gjort så kan du registrera försäljningen av bilen i anläggningsregistret.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag använder mig av funktionen ”Ångra”. Välj enbart den tillgången och backa alla händelser till 1/10. Välj att se på de transaktioner som ändras. Där bör då avskrivningen okt-dec synas. Välj sen spara. Nu kan du välja att sälja bilen från 1/10. Ta en säkerhetskopia innan du börjar
AnnicaL
CHAMPION

I och med att du bara bokför en gång per år skulle jag rekommendera att du helt enkelt säljer bilen i Anläggningsregistret till det bokförda värde den hade 1/1. Då är du konsekvent i hur avskrivningar bokförs, dvs bara på de inventarier som finns kvar per 31/12. Det som skulle varit avskrivet om du gjort varje månad kommer då att ingå i avräkning av vinst eller förlust vid försäljningen.