Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sivlai
MEDLEM

Kreditering av fakturor - Bokslut

Jag håller på med bokslut för en kund som valt att kreditera en rad fakturor som hon vet att hon inte kommer att få betalt för, för att få tillbaka momsen. Bokslutsdatum är 31/8 och alla originalfakturor är utställda före det datumet, men krediterade i november. Revisorn vill ha med dessa krediteringar i bokslutet och min fundering är då: Om jag importerar kundfordringarna till bokslutet och deletar dessa fakturor som ska krediteras och gör en manuell bokföringsorder på det, då kommer kundfordringarna att stämma i bokslutet. (Sen stämmer de ju inte mot reskontrat, men det får jag rätta till sedan.) I samband med att "de riktiga" krediteringarna görs, så bokar jag tillbaka min manuella kreditering. På det sättet får hon inte tillbaka momsen två gånger och jag får alla konton att stämma, plus reskontrat. Eller? Jag har fastnat på detta, så hjälp mig! Och gör jag allt rätt då om jag deletar så här i bokslutsprogrammet på kundfordringar, så att ingenting blir fel? Kan tillägga att de fakturerar själva, jag bara importerar alla fakturor, så jag vill inte gå in bland fakturorna och "knöla" heller.

//Laila

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Laila!

I Visma Bokslut kan du justera beloppen och göra precis så som du säger, tänk bara på att en ny import ersätter tidigare importer.

Sen är jag osäker på om man får göra så som din kund har gjort, tänker att det vanliga förfarandet är kundförlust och då återbetalas inte momsen förrän den har blivit konstaterad.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Roffakab
CHAMPION

Hej

I dessa fall skiljer man på befarade och konstaterade kundförluster. Justering för utgående moms i bokslut kan nog bara göras för konstaterade kundförluster.

MVH



sivlai
MEDLEM

Jag vet skillnaden på befarade och konstaterade kundförluster, men i detta fallet hade ju revisorn godkänt detta.

Men tack för svaren!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Laila, jag vet inte om du skrev just till mig, men därför skriver jag också ett svar även fast du fått fler.
1) om revisorn vill ha med dem så borde revisorn också tala om hur revisorn vill ha det.
2) Jag tycker du skall arbeta med kundförluster. det finns ett konto 1515 där de läggs i kredit (utan moms) och en bilaga som heter värdereglering kundfordringar. Boka dem mot 6350 konton i debet utan moms och kredit 1515 utan moms. När du sedan får dem på riktigt (konstaterade) då bokar du av dem och tar tillbaka momsen. Kvittar bort 1515 och 6350. Det ända du behöver tänka på då är att momsrapporten inte stämmer. den får du justera manuellt eftersom BFN vill ha dem som kundförluster men Skatteverket vill ha dem som nedräkning av försäljningen när det gäller momsen. De har ändrat texten i ruta 05 får att man skall få in dem där.
Björn Lundén och Co har skrivit något om detta också hur man kan boka för att få momsrapporten att stämma. Jag tror de föreslår att 6350 kontona kan läggas in i momsrapporten, men det är inget bra. Bättre att justera momsrapporten manuellt och dokumentera på momsrapporten vilken ver nedskrivningen av kundfordringarna skett och belopp. Då vet man vad man gjort når man går tillbaka och tittar. I bokslutet blir det då en diff på momsen, 1510 hela fakturan och 1515 utan momsen i kredit. Då ligger kundfordringen kvar tills den blir konstaterad/krediterad.
Hoppas det blev någorlunda begripligt och som i punkt 1, fråga revisorn hur revisorn vill ha det innan du tar mitt förslag.
P.s. Jag har frågat både Skatteverket och BFN om detta, sedan ändrade Skatteverket texten i Skattedeklarationen. Om det var får jag ringde eller någon annan, vet jag inte. God Jul Laila.

Tack Leif G för ditt långa svar. Det känns verkligen roligt att någon vill engagera sig så för en person man inte känner.


En riktigt God Jul önskar jag dig också! (PS. Jag har fått svar från revisorn hur jag ska göra, så problemet är löst.)