Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Lite frågor om första bokslutet

Jag har Visma eEkonnomi Smart, med koppling till Advisor Period & År

Det är första gången jag skall bege mig på att göra bokslut själv och har vissa frågor, som jag är osäker på.

 

Första frågan är, skall man stänga eEkonomi helt år 2021 innan man börjar eller man skall ha i alla fall december öppet?

 

Bokförs årets vinst/förlust in automatiskt från period & år till eEkonomi eller man får göra detta manuellt på K2099 o D8999? och sedan omvänt manuellt 2022 K2098 o D2099

 

Förs Utgående /Ingående balans över automatiskt vid stängning i eEkonomi?

 

Bokförs periodiseringar från Period & År automatiskt i i eEkonomi 2021?

 

Jag har gjort momsrapport för hela 2021 och haft 3 månaders moms och skall övergå till 1 månadsmoms 2022 skall jag vänta att ändra detta efter att jag har stängt 2021?

 

//Gunilla

12 SVAR 12
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du behöver inte stänga december månad utan vänta med det.

 

I Visma Adviser Period & År finns en funktion som för över verifikationer som du skapar i bokslutet till eEkonomi Smart. Detta gäller också årets resultat.

 

Utgående balans uppdateras och förs automatiskt över till Ingående balans 2022.

 

Ett tips är att du gör klart allt i Period & År och känner att allting stämmer innan du för över bokslutsverifikationer till eEkonomi. Jag tycker själv att det känns säkrare så.

 

Om du gjort klart momsrapporten tom december kan du göra periodändringen när som helst. Det påverkar inte bokslutet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej och Tack för alla svar

 

Nu blev jag lite fundersam och tacksam på ditt förslag att föra över alla bokslutsverifikationerna på samma gång som jag uppfattar det. Kan jag göra detta på ett ställe ( var i så fall ) eller jag skall gå tillbaka och skicka dessa en och en?

 

mvh

Gunilla

Hej

 

I Visma Adviser Period & År finns fliken Bokslutsverifikationer och upp till vänster "Exportera bokslutsverifikationer till eEkonomi". Exporten kan göras när som helst och en åt gången direkt när verifikationen är klar.

 

Själv föredrar jag att göra klart allting och sedan exportera alla bokslutsverifikationer på en gång men det är nog en kvarleva från tiden när man skrev bokslutsverifikationer för hand  på papper.

 

Lycka till med bokslutet

RoffaK

Tack igen för Era snabba svar

En fråga till, var hittar jag var jag skall lägga in vad jag har betalt in i F-skatt. Vilken sida och i så fall flik. Man kanske inte skall lägga in detta i period & År utan detta sköts av skatteverket sedan jag deklarerat.

mvh

Gunilla

Hej Gunilla!

Det lägger du in på bilagan Debiterad preliminärskatt. Du hittar den under Balansavstämning - Skatteskulder och Fliken Bilagor i Visma Skatt och Bokslut Pro. 

 

Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Debiterad preliminärskatt och hör gärna av dig om du har några följdfrågor eller funderingar så hjälper vi dig gärna. 

 

/Tinna

Tack nu hittade jag,

Följdfråga skall man lägga in vad man betalade in vad man betalade in idag (17 Januari) också eller man skall lämna denna tom

 

mvh

Gunilla

 

Hej Gunilla 

Ser att du har raderat en fråga. Har allt löst sig för dig? Annars är du välkommen att skriva till oss så ska vi gärna hjälpa dig. 

 

Ha en fin dag!

Tinna

Hej Tinna,

 

Jag tror jag löste det med att inbetalningen som gjordes den 17 januari 2022 också skulle vara med. 

och beloppet kom in på "Sammanställning årets skatteskuld/fordran".

 

Tackar för all hjälp för tillfälligt

 

//Gunilla

 

Hej igen,

 

Nu har jag kommit till sidan Årsredovisning - Översikt i Skatt o Bokslut och undrar hur mycket jag skall fylla i av detta och hur mycket kunden skall göra.

 

Är det någon som kan förklara på ett enkelt sett hur jag skall göra? t.ex steg för steg.

Jag har sökt info överallt om detta men hittar inte rätt.

 

Tack på förhand

Gunilla

 

 

 

Klart

Årsredovisning

 

Fastställelseintyg

 

Förvaltningsberättelse

 
Inledning
 
 
Verksamheten
 
 
Flerårsöversikt
 
 
Förändringar i eget kapital
 
 
Resultatdisposition
 
 

Resultaträkning

 

Balansräkning

 

Noter

 
1 Redovisningsprinciper
 
 
2 Medelantalet anställda
 
 
3 Maskiner och andra tekniska anläggningar
 
 
4 Inventarier, verktyg och installationer
 
 

Underskrifter

 

Årsstämmoprotokoll

 
Underlag
 
 
Paragrafer

Hej Gunilla,

De olika delarna i årsredovisningen ska du som byrå göra och sedan ska din kund skriva under/signera underskrifterna. När årsredovisningen lämnas till Bolagsverket behöver även din kund gå in på Bolagsverket och skriva under fastställelseintyget. 

 

Det finns en hel del i den skrivning hjälpen som jag hoppas ska kunna fungera som ett stöd för dig. Jag skicka med länken till Arbeta med period och årsavslut 

 

Önskar dig en fin dag och väkommen tillbaka till forumet.

Tinna

Tack för hjälpen!

//Gunilla