Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Caroline30
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Nya funktionen Maila in pdf till bildunderlag för leverantörer

Hej,

 

Jag fattar att detta är tänkt för att underlätta och det är säkert många som inte aktiverat Digitala dokument och fakturor. De kanske tycker att det är krångligt, kostar pengar mm.

Men tjänsten att maila pdf-faktura finns ju redan i just Digitala dokument och fakturor när man aktiverar den. Jag tänker att tanken med den tjänsten är att vi går mot e-fakturor och alternativet finns att skicka pdf samt brev om den leverantören inte har möjlighet att skicka i annat format. Så det är därför jag inte förstår denna nya tjänst där det blir att man väljer ett sidospår bredvid denna lösning (som redan finns) plus att det inte hamnar på samma ställe (under utkast).

Om detta är en pengafråga så skulle mitt förslag vara att istället att titta över det. 8 kr kostar det att maila in pdf via inläsningscentarlen medan att maila in till bildunderlag kostar 3 kr. 5 kr skillnad men som gör att fler inte kommer hoppa på tåget med Digitala dokument och fakturor. 

Jag vet att många leverantörer fortfarande skickar pdf och det är en lätt process och när något är lätt så finns det ju ingen anledning att byta och lära sig något nytt. Jag fattar det. MEN vi står inför ett stort steg att e-faktura är det som gäller om några år och detta är en bra tid att få in dem som är osäkra, att hinna lära sig och se fördelarna med det. Detta nya alternativ tror jag kommer att bromsa den uppstarten på vägen mot e-faktura och digitaliseringen.

För vi som redovisningskunsulter kommer ju inte att använda den tjänsten, vi har egna mailadresser som användare och likaså kunden. Vad är det som säger att kunden inte lämnar ut sin egna mailadress (som är unik per användare) när det i slutändan hamnar på samma ställe, i bildunderlag? Och då behöver inte kunden betala 3 kr för inkomna levfakt.

 

Det jag vill komma till är att detta tror jag kommer få fler att avstå Digitala dokument och fakturor då det finns en "lättare" lösning. Jag tror att det mycket handlar om priset och när det erbjuds samma peng för e-faktura (som de ej är vana vid) och att deras leverantör kan maila pdf in direkt till bildunderlag (som de själva brukar vidarebefordra underlag till) så kommer de att välja det senare alternativet. Och det är så synd nu när man från redovisningarnas håll har jobbat så hårt med att få in kunderna på den digitala resan. Det är som att någon erbjuder en lite lättare väg för ett reapris.

 

Jag kanske inte helt har förstått syftet med denna sidotjänst men det hade varit betydligt lättare att få in kunderna på en väg istället för alternativa sidovägar som skjuter fram digitaliseringen.

 

Hälsningar

Caroline

2 SVAR 2

Hej Caroline!

 

Jag håller med dig men om du är med i FB-gruppen Digitala Vismakonsulter så är det tyvärr många redovisningskonsulter som vill ha denna "mellantjänst". Jag har aktiverat autoinvoice på alla mina kunder och jobbat för att öka digitaliseringen på alla håll men håller med om att det går trögare än vad det borde göra. Det ska bli mitt höstmission att försöka spåna mer på att driva på andra redovisningskonsulter att bli mer digitala 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej @Caroline30! Tack för ditt inlägg.

Först och främst tycker vi det är fantastiskt att du värnar om utvecklingen av e-faktura. Och det är glädjande att du så varmt rekommenderar de alternativ vi erbjuder via vår scanningcentral. Vi håller verkligen med dig, det är superviktigt att vi får större spridning på e-fakturor och att fler företag tar medvetna steg mot att digitalisera sin hantering av fakturor. Både när de skickar och tar emot fakturor. Och på just det sistnämnda har vi sett att vi kan göra stor skillnad med fler sätt att få in fakturorna i programmet.

Vi vill hjälpa fler företag att digitalisera hanteringen, även innan de vill eller kan ta emot fakturan som en renodlad e-faktura från leverantören. Vi har länge erbjudit möjligheten att mejla fakturor till vår scanningscentral för tolkning, så att den kan skickas in i bokföringsprogrammet digitalt. Men som med alla tolkningstjänster finns olika grad av träffsäkerhet på tolkningen av data och det är just därför en riktig e-faktura alltid är det bästa och mest korrekta alternativet.

Eftersom datan i en riktig e-faktura inte behöver tolkas och behandlas mellan avsändaren och mottagaren. Med det sagt så har vi länge utvärderat och tittat på feedback gällande våra digitala alternativ. Vi ser att den nya e-post möjligheten direkt in till eEkonomi blir ett fint komplement till de alternativ vi redan har, som vi enklare gör tillgängligt för alla i programmet och som passar dem som vill ha in fakturorna i realtid. Utan att behöva vänta på tolkning och validering. Med den här tjänsten kan vi också erbjuda nästan samma nivå av tolkning och digitalisering fast till ett lägre pris, så att fler tar steget och börjar få in underlagen digitalt.

Och vet du vad det bästa är? Vi har skissat på hur vi kan få våra användare i programmet att uppmärksamma att ta nästa steg på sina leverantörsfakturor. Genom små notiser på bildunderlagen likt "Vi ser att du mejlat in den här fakturan, men din leverantör kan faktiskt skicka fakturan som en e-faktura till ditt program. Vill du meddela din leverantör?" eller dylikt. Det tror vi kommer hjälpa företagen ta mer medvetna beslut. Sist vill jag nämna att vi ser över just flödet i programmet för olika underlag och inkomna fakturor, så att allt ska hamna på ett och samma ställe. Vi tycker inte det är optimalt idag att vissa hamnar som utkast och andra som underlag i en annan del av programmet. "


Jag hoppas att detta kan besvara några av de frågeställningar du lyfte i ditt inlägg! Och åter igen, tack för att du delade med dig av dina tankar till oss.

Med vänliga hälsningar/
Niklas - Content Producer