Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-09-05
15:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-05
15:43
Utdelning vid två ägare - Skatt
Vi är två delägare i ett aktiebolag som äger 50% av aktierna vardera. Båda är aktiva i bolaget men endast en av oss tar ut lön som motsvarar 650.000 kr. Min fråga är kan den ägaren som tar ut lön få ha lönebaserad utdelning och vad kan den andra som inte tar ut lön få i utdelning?
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
Svara
2 SVAR 2
2019-09-20
08:31
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-09-20
08:31
Hej Abraham!
I Visma Skatt Proffs skapar du kalkyler för Fåmansbolag för resp. delägare. Och när du fyller i löner så beräknas ett löneunderlag om det uppfylls.
Om personen inte uppfyller lönekravet får personen ett schablonbelopp som kan tas ut som utdelning till låg skatt. Utdelning över detta beloppet beskattas med högre skatt.
//Linnea
I Visma Skatt Proffs skapar du kalkyler för Fåmansbolag för resp. delägare. Och när du fyller i löner så beräknas ett löneunderlag om det uppfylls.
Om personen inte uppfyller lönekravet får personen ett schablonbelopp som kan tas ut som utdelning till låg skatt. Utdelning över detta beloppet beskattas med högre skatt.
//Linnea
2019-09-20
13:26
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-09-20
13:26
Egentligen så är ju utdelningen per aktie och man kan alltså endast få olika utdelningar om man äger olika antal aktier, eller möjligen olika aktieslag. Det finns lite skrivet om möjligheterna att ta olika utdelningar men det bör nog kollas med dom som vet om det är möjligt eller ej.
Lönebaserad utdelning kan beräknas på annans löneunderlag om denne är närstående, men det förstod jag det som att det inte var i det här fallet. Lycka till!
Lönebaserad utdelning kan beräknas på annans löneunderlag om denne är närstående, men det förstod jag det som att det inte var i det här fallet. Lycka till!