Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning vid två ägare - Skatt

Vi är två delägare i ett aktiebolag som äger 50% av aktierna vardera. Båda är aktiva i bolaget men endast en av oss tar ut lön som motsvarar 650.000 kr. Min fråga är kan den ägaren som tar ut lön få ha lönebaserad utdelning och vad kan den andra som inte tar ut lön få i utdelning?
  • Skatt
2 SVAR 2
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Abraham!
I Visma Skatt Proffs skapar du kalkyler för Fåmansbolag för resp. delägare. Och när du fyller i löner så beräknas ett löneunderlag om det uppfylls.
Om personen inte uppfyller lönekravet får personen ett schablonbelopp som kan tas ut som utdelning till låg skatt. Utdelning över detta beloppet beskattas med högre skatt.

//Linnea

Egentligen så är ju utdelningen per aktie och man kan alltså endast få olika utdelningar om man äger olika antal aktier, eller möjligen olika aktieslag. Det finns lite skrivet om möjligheterna att ta olika utdelningar men det bör nog kollas med dom som vet om det är möjligt eller ej. 
Lönebaserad utdelning kan beräknas på annans löneunderlag om denne är närstående, men det förstod jag det som att det inte var i det här fallet. Lycka till!