Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BRICE_
MEDLEM

Villkorat aktieägartillskott

Den här texten: Villkorlig återbetalningsskyldighet för aktieägartillskott uppgick till 00000 kr (00000 kr).

Vilken siffra ska jag fylla i på respektive plats i årsredovisningen? 

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

För att hjälpa dig behöver vi veta i vilket program du behöver hjälp i. Återkom så ska vi gärna svara på din fråga sedan. 

 

/Tinna

Det gäller bokslutsprogrammet 🙂 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Efter en hel del filurande antar jag att du befinner dig på dokumentet "förändring i eget kapital". 

Texten som du ser där är en föreslagen text för att uppmärksamma användaren på att man kan specificera beloppet i andra enheter/valutor och ändå ange Kr. Eftersom texten är redigeringsbar är det enkelt för dig att korrigera texten till önskat utseende och eftersom vi inte vet vad den ev. andra valutan kan vara så står det sek på båda och man kan byta om så önskas. 

 

Om inte detta var svaret behöver du vara ge mig fler detaljer såsom var i programmet du befinner dig så kommer vi att göra vårt bästa för att hjälpa dig. 

 

Trevlig helg! /Tinna

Hejsan. Den texten var tidigare standard som information i årsredovisningar, vilket man kan tycka är rätt bra att veta för den utomstående. Men sedan en tid så behöver man inte uppge hur stora villkorade aktieägartillskott bolaget har i sitt egna kapital så vi ändrar helt enkelt den delen av årsredovisningen och tar bort "text efter tabell"... alternativt raderar texten.... även om jag tycker att det första alternativet är bättre då en raderad text ändå "tar plats" i årsredovisningen... vilket är rätt uselt ur redigeringssynpunkt...

Lycka till!

Toppen, tack. Det var precis det jag var ute efter. Det kändes som en standrad text i och med hur den såg ut och fanns med men blev förbryllad av den.

Men om jag då förstått rätt, aktieägartillskottet kommer endast att skriva ut i årsredovisningen i förändringen fritt eget kapital (i tabellformatet) för det året pengarna inkommit, året efter så finns detta med i summeringen fritt eget kapital och Vid årets början. Så egentligen årsredovisnings sett så kommer man bara synliggöra detta på det året som man tillför detta tillskott, resterande år så ingår det i summeringen fritt eget kapital?

 

 

Hejsan. Helt korrekt uppfattat. Det är inte lätt att förstå vad som skall framgå av en årsredovisning numera. Värdet för den externa läsaren blir mer och mer obefintligt...