Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Visma Bokslut, problem med noten för checkräkningen

Ibland känner jag mig så dum. Förmodligen tänker jag fel, men jag har försökt dribbla runt men när jag trycker F11 för att se mina missar, gillar inte programmet min not för checkräkningskrediten.

 

Vi säger att den beviljade krediten är 500.000:-  så då sätter jag 500.000:- vid beviljad kreditlimit

Jag har en outnyttjad del jag inte använt -100.000:-

Då borde det utnyttjade kreditbeloppet vara 400.000:-, då kontoställningen på banken är -400.000:-

 

Men då tycker Bokslutskontrollen att jag har en diff på 400.000:-

 

Testade att sätta minus framför den beviljade krediten och göra tvärtom, men det hjälper inte. Jag har testat att sätta 400.000:- på outnyttjad, men det blir inte bättre. Trodde jag skulle kunna få till det genom att ändra konto från 1930 till 2330, utan resultat. Det fullständiga felmeddelandet är "Det finns en differens mellan balans-/resultaträk  "Not 11 Checkräkningskredit" differens: 400.000:- " (samt att det var en likadan diff förra året också).

 

Fråga: hur ska jag få till denna not, så jag slipper felmeddelande i bokslutskontrollen?

 

Mvh Lena

16 SVAR 16

Kolla om rätt rad i noten är kopplad? Det är cellen #SUM# som borde kopplas till avstämning mot BR. När jag kollar i mitt program som finns inte den avstämningen med alls så du kanske gjort den kopplingen själv och kopplad mot fel cell?

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag är rädd att jag inte vet hur man kontrollerar att rätt rad i noten är kopplad.

 

Det är tre rader under varandra, beviljad kredit, outnyttjad del och nedräkningen på rad tre där det står #SUM#. Högerklickar jag där, får jag olika alternativ, men inget jag vågar välja direkt.

 

Jag upptäckte vid förra bokslutet att det blev det här felet, men jag kommer inte ihåg att det varit så tidigare. Ibland så försvinner felaktigheter från ett år till ett annat, men inte i år.

 

Mvh Lena

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Lena, 

När programmet gör en avstämning för noten Checkräkningskredit och jämför den med balansräkningens mapp Checkräkningskredit. Om du går till Start - Balansräkningsmall - kolla under mappen Checkräkningskredit så ser du vilket konto som är kopplat, det är detta saldo som stäms av och kontrolleras så det är samma saldo i balansräkningens mapp som i noten i årsredovisningen. Eftersom det går att genomföra en del ändringar själv så är det svårt att ge dig en exakt lösning eller säga vad som går snett, men du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon. Då kan vi kika på det tillsammans med dig i ditt program och bokslut. 

/My 

Nja, det fungerade inte riktigt, men jag förstår principen. Jag testar fram och tillbaka ett tag till, och kontaktar er sedan ifall det inte fungerar...

Hejsan, igen!

 

Har nu chattat med supporten. Jag var ett svårt fall, tror jag. Vi jobbade i 45 minuter, men felmeddelandet gick inte bort. Innan jag påbörjade chatten, fortsatte jag min lilla "felsökning" på egen hand. Jag skiftade om så att summorna på 1930 flyttades till 2330, vilket är rätt konto, men felet kvarstod. Chatten kikade på inställningarna när man högerklickar på raderna i balansräkningsmallen och vi kom inte så långt där heller, för de ändrade ingenting. Ett alternativ, var att ta bort #SUM#  i noten och ersätta det med koden för konto 2330. Jag tror det är en bra väg att gå för att slippa felmeddelandet en gång för alla. Men, jag tror att standard i programvaran är att det ligger en #SUM#-kod där när man skapar ett nytt bokslut (kikade i ett bokslut från 2014 och hade samma fel där), fast man kanske skulle ha koden för 2330 där istället som standard. Ni som arbetar på redovisningsbyråer eller revisionsbyråer, hur gör ni? Jag har aldrig brytt mig om att gå till botten med det här fenomenet förrän nu, utan jag har bara accepterat felmeddelandet alla år och klarmarkerat det hela ändå. Men hur gör ni ni som har som profession att göra fler bokslut än vad jag gör varje år? Har ni något smart trix för er som inte jag kan?  😊

 

Mvh Lena

Hej igen!

Att sätta dit #B2330# och #BF2330# fick inte felmeddelandet att försvinna.

 

Mvh Lena

Hej!

 

Ursäkta sen återkoppling. Jag har inte jättemånga kunder med checkkredit men kollade en kund som jag skrev om ovan. Jag valde Egenskaper cell i rutan #SUM# i noten. Längst ner i rutan man får upp står det Avstämning mot balans-/resultaträkningen. Där väljer jag innevarande år och på förra året väljer jag fg år. Jag tror att jag får det att stämma då. Testade att göra den inställningen nu för det verkar inte som att en avstämning på inställd på denna post?

image.png

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Detta med att infoga bilder är tydligen inget för mig för man behöver nog förstoringsglas... 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack, Lovisa, jag ska testa i morgon bitti, tidigt, så jag hinner innan alla kommer till kontoret!

 

Mvh Lena

Hejsan, @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi !

 

Jag fick bort varningen när jag tog bort bocken i rutan. Avstämning låg på som standard, men så tog jag bort bocken, så nu är den borta, den där varningen.

 

Men, nu fick jag upp ett annat fel. Om jag nu tittar i årsredovisningens balansräkning, är texten fet på checkräkningens summor i bägge kolumnerna.  Jag tror jag blir snurrig!

 

Min felsökning hittills av det nya inträffade:

  • Tog bort fetstil i noten för checkräkningens summeringsceller. Inget resultat, det är fortfarande fetstil i balansräkningen.
  • Så testade jag att flytta summorna från 2330 till 1930 (och kopplade om i balansräkningsmallen för den raden så det hoppade rätt). Inget resultat, fortfarande felstil i balansräkningen.

 

Det var inte så förut. Vad sjutton har jag nu gjort för galet???

 

Mvh Lena

Känns som det blivit lite rörigt. Men kan det vara så att det har felkopplats i BR-mallen? Typ att konto 2330 ligger för "högt" upp i trädet? Jag kollade i ett av mina bolag (jag använder alltid 1930 för banken) som utnyttjat checkkredit och då ligger det under Långfristiga skulder (i fet stil) och under det mappen Checkräkningskredit (icke fet stil) och under det ligger kontot 1930. Ser det ut så för dig?

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

kikar strax...

När jag kikar i årsredovisningens balansräkning, ser det ut som du beskriver. Långa skulder i fetstil och kursivt, därinunder checkräkningskredit i vanlig text samt övriga långfristiga skulder. Texten för checkräkningskrediten är som vanligt, men det är just summorna som blivit feta till höger. Jag är säker på att det inte var så här i förra veckan. Fetstilen lyser ju på skärmen, den står ju ut från den andra texten, så jag tycker jag inte kan ha missat den då, men ibland ser man ju inte sådant när man koncentrerar sig för mycket på #SUM#  och bokslutskontroller 😊

Hej igen, @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi !

 

Du hade rätt, det var balansräkningsmallen. Jag högerklickade på raden för checkräkningskredit och gick in på Egenskaper. Nere till höger = Utskriftsegenskaper. Där hade jag varit och klickat i en liten ruta för fetstil på summorna. Jag kommer till och med ihåg det nu.

 

Tack att du hjälper mig att tänka!

Mvh Lena

Bra att det löste sig. Kan vara bra med ett bollplank ibland ❤️

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Om du tar bort bocken så görs ingen avstämning och det kan inte bli felmeddelande :). Så får man göra om man inte får till det på annat sätt 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100