Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

emeness
MEDLEM

möjlighet att mejla in underlag via epostadress till Visma Administration försvinner

Fick mejl om att det inte kommer att vara möjligt att mejla in manuella underlag till Visma Administration from 28/2 2025.  Det känns direkt som ett stort kliv bakåt i den digitala utvecklingen. En sak gällande digitalisering är ju att man ska kunna jobba smidigt och enkelt.  Hur är det tänkt att man ska hantera de manuella underlagen? i mitt fall så är det inte pappersdokument utan det är ju nedsparade pdf underlag. Det kan ju inte vara meningen att man ska fota redan digitala dokument (pdf) för att sen skicka in dom till scannings app, för att sen skicka dom vidare via app till bokföringen? Idag mailar jag in pdf underlagen direkt in till bokföringen, eftersom de kommer in utan fördröjning så kopplar jag enkelt underlagen till respektive verifikation tex. bg inbetalningsavier eller skapar ny verifikation utifrån inkomna underlag tex. SKV mm. Det här är ju en direkt försämring för oss användare, varför ta bort en bra funktion för oss som jobbar i Administration, man borde ju presentera alternativ som är lika bra eller bättre, tyvärr känner jag spontant att man behöver se över programalternativ, man vill ju inte att utvecklingen ska gå bakåt och att metoder ska vara krångliga och ta längre tid. Jag har försökt få tag på support, för att att få svar på mina frågor, tyvärr utan framgång. 

5 SVAR 5
Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej!


Tack för din fråga.
För att fortsätta arbeta digitalt rekommenderar jag dig att antingen använda dig av e-faktura eller också Visma Scanningstjänst där leverantören skickar pdf-fakturan direkt till scanningscentralen istället. Detta blir såklart en skillnad då det tillkommer en kostnad, 3 kr/st för e-fakturor och 8 kr/st för att mejla in till scanningscentralen. Läs gärna mer här om vilka olika alternativ som finns.

Önskar dig en bra dag!

Med vänlig hälsning, 
Jenna Visma Spcs 

Men nu undrar jag om du har läst igenom mitt inlägg överhuvud taget, det handlar om hur ni vill att vi ska hantera manuella verifikationer, där vi vill spara digital underlag i bokföringen? det här handlar ju inte om några kvitton eller leverantörsfakturor, utan det kan vara betalningsunderlag till Skatteverket, skattekontoutdrag, lönespecar, momsrapport, bg avier. Så var snäll och återkom med svar om den hanteringen inte gällande leverantörsfakturor för de hanterar vi ju redan.

Jag vill också ha en anledning till varför ni ska ta bort den funktionen?

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Ledsen om du upplever att jag missuppfattade dig.
Den funktionen som kommer att tas bort är menad för kvitton och leverantörsfakturor, och därför rekommenderar vi då bland annat e-faktura istället. Att hantera underlag så som du beskriver har vi i dagsläget ingen funktion för, då e-postadressen i Visma Scanner är utformad för att hantera kvitton och leverantörsfakturor. Men jag tar gärna det vidare som ett önskemål.

Med vänlig hälning,
Jenna Visma Spcs

Precis, fast det är ju den e-postadressen som möjliggör att man kan ha hela bokföringen digital i visma administration, eftersom man kan skicka pdf underlag direkt till bokföringen och  koppla inskickat dokument till verifikationerna direkt  - så funktionen fungerar alldeles utmärkt. Eftersom det då blir en försämring att ta bort den funktionen,  så borde ni ju hellre se det som en möjlighet att kunna ha hela bokföringen digital eftersom e-postadressen fyller sin funktion för oss som jobbar digitalt till 100%. Istället för ett önskemål tycker jag att aspekten borde lyftas till de som beslutat om det här.