Hej!
När jag skapar en resultaträkning för förra året, 2024, så kommer inte alla utgifter med där utan vissa utgifter jag har gjort syns bara i balansräkningen som t.ex. leverantörsskulder och övriga kortfristiga skulder (dessa är betalade). Varför är det så? Är det fel på något sätt eller kan det se ut så? Känns ju som att resultaträkningen blir lite missvisande, och det blir att man måste titta på förändringen i tillgångar på balansräkningen för att få en verklig uppfattning. Allting balanserar och ser i övrigt rätt ut.
Jag frågade en på Vismas support om detta, och fick svaret att det inte beror på något fel (men personen kunde just då inte berätta mer ingående).
Var leverantörsskulderna betalda före bokslutsdagen? I så fall har du bokfört fel om de ligger kvar i balansräkningen. När du bokför en leverantörsfaktura ska fakturabeloppet krediteras konto 2440 medan kostnaden debiteras ett konto i kontoklass 4-8 och ev moms debiteras 2640 el 2641. Hur ser det ut på de fakturor du säger är betalda men finns i balansräkningen?
Jag har antagligen bokfört fel. I balansräkningen står det under Leverantörsskulder 2440 ett minusbelopp som jag har bokfört Debet 2440 och Kredit 1930. En gissning är att jag på något sätt måste göra ytterligare ett steg för att det ska bli rätt?
Även dessa finns med på balansräkningen:
2890 Övriga kortfristiga skulder
2990 Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter
Tack för era svar!
Hej
Svårt att svara på utan att kunna se din bokföring och dina underlag men har du lagt in fakturorna under Inköp > Leverantörsfakturor?
Registera leverantörsfaktura
Vilken bokföringsmetod bokför du enligt?
/Joachim
Hej!
Känns inte alls som du gjort rätt utan troligen har du bokfört dina kostnader på ett skuldkonto istället för ett kostnadskonto. Kostnader börjar på 4, 5, 6 eller 7 så kolla på övriga skulder i balansräkningen och klicka dig in på varje verifikation och byt till rätt konto så ska det nog bli bättre.
Tack så mycket för alla svar, jag verkar nu ha lyckats fixa till det. Några summor hade bokats till skuldkonton (somliga av tidigare kassör), jag bokade om dem till rätt konton och det blev nu rätt.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.