Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktoria1979
MEDLEM

Ändra bokföringskonto försäljning

Det är bokfört men inte låst ännu då misstagen är gjorda april-maj. Finns det ngn enkel lösning att byta från 3051 till 3041? Båda 25% moms. 

Kan jag låta det vara och göra rätt from nu?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Att det är bokfört mot 3051 istället för 3041 är inte hela världen förutom mot ens egna bokföringskoll. Så om du hellre vill använda 3041 så kan du korrigera din verifikation så att den istället har det kontot, alternativt göra en omföringsverifikation där du för om saldot på 3051 till konto 3041 istället. Det kan vara bra att ändra för ens egna skull men det är inte hela världen att man inte korrigerar då båda ligger i 30XX kontogruppen men det kan se lite konstigt ut att du redovisar en varuförsäljning om du bara säljer tjänster. Så om det bara handlar om en/ett par verifikationer som är bokförda mot 3051 så rekommenderar jag dig att ändra. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

 

Jag har också av misstag definierat en eller flera artiklar som varor fastän jag bara säljer tjänster. Kundernas betalningar till mig har därför hamnat på 3051 istället för 3041. Jag förstår av dig att det inte är ett måste att korrigera detta, men om jag nu vill göra det, hur går det till? Vad jag kan se går det inte att ändra varje enskild verifikation, inte ens för perioder som är olåsta. Skall jag skapa en korrigeringsverifikation och boka  om hela felaktiga beloppet (summan av alla fel) från 3051 till 3041? Kommer detta att fungera även på låsta perioder?

Hej Kentdahl!
 

Om det är flera verifikationer som har blivit fel så är det enklast att skapa en verifikation för det totala beloppet, där du debiterar konto 3051 och krediterar 3041.

Gällande frågan om de låsta perioderna så ändrar det ingenting bakåt i tiden, men de rapporter du tar ut efter förflyttningen kommer att stämma.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar!

/Tinne

Kentdahl
UTFORSKARE

Tack Tinne! Väldigt lätt att göra ju och det blev helt rätt. 

Kul att höra att du fick till det som du ville, snyggt jobbat!

 

Hoppas att du får en fin sommar 🙂

/Tinne