Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Ändra räkenskapsår men har redan bokfört 13 verifikationer på det pågående räkenskapsåret - eEkonomi

Hej, har ett AB och precis upptäckt att det är fel inställningar för räkenskapsåret. Ska vara tom 190831 men är inställt på 191231. Hur ändrar jag det när jag redan har bokfört 13 verifikationer under september månad som alltså skulle vara bokförda på ett nytt räkenskapsår med perioden 190901-200831? Just nu kan jag varken ändra eller skapa nytt räkenskapsår. Använder Visma eEkonomi
17 SVAR 17
Highlighted

Re: Ändra räkenskapsår men har redan bokfört 13 verifikationer på det pågående räkenskapsåret - eEkonomi

Du får nog skapa ett nytt företag med rätt räkenskapsår, spara siefilen fram till 190831, läsa in den i ditt nyskapade företag
Skapa nytt år och registrera dina septemberverifikationer på nytt

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Ändra räkenskapsår men har redan bokfört 13 verifikationer på det pågående räkenskapsåret - eEkonomi

Kan jag skapa nytt företag med räkenskaps år 180901-190831 nu då, i september? Går det att skapa ett räkenskapsår efter att sista datumet i räkenskapsåret har varit?
Highlighted

När du skapar ett helt nytt företag kan du välja räkenskapår ja,
Men kom ihåg att välja startdatum när bolaget bildades

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Tack, men hur skapar jag ett nytt företag med samma uppgifter som det företag jag redan har inlagt på mitt kundnummer? Skaffar jag ett nytt kundnummer, ny licens då? Eller ska jag starta om mitt företag efter att jag har tagit ut filen? Vilket då innebär att precis allt som ligger inne raderas. 
Highlighted

I andra visma program finns det ingen ångerknapp för felregistrerade företag avseende räkenskapsår, där är det bara att börja om på nytt och läsa in verifikationer sparade i en sie fil som jag beskriver ovan.

Jag utgår från att arbetssättet är lika även i din programvara.

Att du spar ner den information du skapat d v s dina verifikationer externt och sedan tar bort det som är registrerat för att kunna registrera på nytt - samma tillvägagångssätt som du gjorde från vid uppstart.

Du bör invänta någon sakkunnig från Visma under måndagen för att få bekräftat tillvägagångssättet.

Mikael

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för hjälpen Mikael! 
Highlighted

Jag följer med spänning det svar du får.
Lycka till
Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Tack igen! Ja lite väl och onödigt spännande kan jag tycka att det blev 🙂 Har i alla fall exporterat två sie-filer med all bokföringsdata, en med data fram tom 190831, en med data för perioden 190901 till idag. Med hopp om att jag ska kunna importera båda så att alla verifikationer hamnar under respektive "rätt" räkenskapsår. Vi får se!

Malin
Highlighted

Det kommer att gå bra 🙂

M