Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Ändring av kundregistrering och korrigering av faktura

Ändring av kund registrering och korrigering av faktura

Hej !

Vi har upptäckt att en kund har blivit registrerad felaktigt som privatkund istället för företag. Detta har resulterat i att fakturan har blivit felaktigt utställd utan moms, trots att det borde ha varit en företagskund. Kunden har dessutom redan betalat fakturan.

Jag behöver hjälp med följande:

1. Hur korrigerar jag den felaktiga fakturan och skickar en ny korrekt faktura?
  2. Ska den nya fakturan inkludera moms, även om betalningen redan är genomförd?

Tacksam för vägledning i hur jag bör hantera detta på rätt sätt.

Vänliga hälsningar,

Nellie

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förmodar att ni inte matchat inbetalningen mot den felaktiga fakturan?
Har ni matchat den så ångrar ni den matchningen.

Om detta inte är gjort så krediterar ni hela originalfakturan och skapar sedan en ny faktura med moms på hela beloppet.

Skicka den nya fakturan och kreditfakturan till kunden och be dem betala in mellanskillnaden. 

Oringalfakturan kan sedan kvittas mot kreditfakturan och de två inbetalningarna ni fått matchas mot den korrekta fakturan.

/Joachim

Nellie 123
MEDLEM

Hej tack för snabb svar, alla fakturor från kunden är betalda för att få mellanskillnaden behöver jag då 

. Kreditera hela den felaktiga fakturan (utan moms) så att den annulleras. 2. Skapa en ny, korrekt faktura med moms på hela beloppet. 3. Skicka både kreditfakturan och den nya fakturan till kunden. 4. Matcha (kvitta) de betalningar du jag redan mottagit mot den nya fakturan. Om de sammanlagda inbetalningarna understiger det korrekta beloppet, behöver du be kunden betala in mellanskillnaden. Är det så det ska gå till ?

Med vänliga hälsningar 

Nilgun karayel

Hej

Precis så plus att du skall kvitta den felaktiga fakturan mot kreditfakturan.

/Joachim