Hej,
Vi håller på att göra årsbokslut enligt K2 (ideell förening). Har försökt läsa mig till så mycket som möjligt men är lite kluven fortfarande på några saker.
1. Om man lägger till och tar bort vissa noter för bokslutet 2024 jämförelsevis mot 2023, måste detta berättas någonstans och på något sätt, eller är det fritt fram med noterna att justera utan information?
2. I bokslutet för 2023 så var siffrorna i olika kategorier; övriga intäkter, gåvor och bidrag med mera, men om man nu för bokslutet 2024 vill göra om och byta plats på siffrorna för jämförelseåret 2023, är det då okej, eller behövs det någon upplysning om det eftersom 2023-års siffror skiljer sig åt beroende på vilket bokslut man kollar på. Exempelvis så kanske det tillkommer 50tkr på övriga intäkter och tas bort från gåvor och bidrag då vi inför bokslutet 2024 har tänkt om vart siffrorna egentligen hör hemma.
3. Ska man räkna med kollektivanställd personal som får lön utifrån timmar när man ska räkna medelantalet anställda? Hos oss jobbar de x timmar varje söndag beroende på, oftast samma men kan diffa någon timma hit eller dit ibland.
Tack på förhand och trevlig helg.
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Generella regeln är att man skall lämna noter om det finns kvar poster i balans eller resultaträkningen.
Så har det som du tänker ta bort bokförts bort så posten/posterna inte längre finns kvar i BR eller RR så kan noten tas bort.
2. Så länge du bokför om det som du vill ändra på så det specificeras rätt i resultatrapporten så går det bra att ändra det även i bokslutssammanställningen.
Tänk bara på att just det du specificerade upp övriga intäkter, Gåvor och bidrag bör särredovisas så det är väldigt olika saker och skall påverka resultatet på olika sätt.
3. Man kan räkna ut detta på två olika sätt enlig bokföringsnämndens vägledning.
1. Medelantalet anställda ska beräknas på individnivå och utvisa antalet heltidstjänster enligt de villkor som gäller på arbetsstället.
2. Företaget får alternativt beräkna medelantalet anställda som summan av antalet arbetade timmar dividerad med normal årsarbetstid.
/Joachim
Hej igen,
2. Ja precis, just våra gåvor och bidrag särredovisas.
Och åter till det föregående året som vi har bredvid i årsbokslutet att jämföra mot, så har jag längs vägens gång upptäckt att 2023-års siffror är fel på lite olika ställen. Exempelvis så har noten för byggnader och mark samt maskiner och inventarier fel anskaffningsvärde 2023, samtidigt som vi inte gjort några nya anskaffningar under 2024, och det kommer då bli två helt olika värden vilket det egentligen inte borde bli. Bör jag då behålla 2023-års (felaktiga siffror) och acceptera att de två åren skiljer sig åt, eller får jag korrigera så att de jämförande siffrorna blir till de rätta, så att 2024 och 2023 visar samma i årsbokslutet för 2024? Och ska jag då upplysa det i en not eller behövs inte det, tänkte ifall revisorn eller någon annan påpekar det.
Vill ju helst att noterna både för 2024 och 2023 är lika och rättvisande utan fel.
Eller finns det någon regel/god redovisningssed att om du skulle titta på vårt årsbokslut för 2023 och för 2024, så måste 2023 innehålla exakt samma siffror i båda årsboksluten på alla olika poster i resultat- och balansräkningen samt i noterna? Eller är det "vanligt" att korrigera det jämförande året om man året efter upptäcker felaktigheter?
Tack på förhand.
/B4ld3r
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.