Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kiepan97
MEDLEM

Använda endast konto 2018 istället för 1930?

Hej, jag har en enskild firma som jag haft sen 2016 och min revisor har alltid bokfört allting på konto 2018 eftersom jag ej har ett företagskonto. 

 

Han bokför alltså försäljningar/inkomster också på 2018 fast isåfall på debet. Alltså används inte "Eget uttag" kontot. Och enligt honom som även varit i kontakt med skatteverket så ska detta vara helt okej? 

 

Blir lite osäker på detta och undrar vad ni tycker. 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du inte har ett företagskonto så är det helt ok att använda 2018 istället. På så sätt regleras saldot på det kontot direkt när det sker in och utbetalningar från ditt privata bankkonto.

/Joachim

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag tycker:

 

1. Att du ska skaffa dig ett Företagskonto så att du får en konkret uppdelning på EF och privat.

 

2. Att du ska bokför både på 2018 (insättningar) och 2013 (uttag). Om du ursäktar uttrycket så är det ren slöhet att bara använda 2018 till allt och tyder på okunskap om bokföring.

 

3 Vet ej om du bara har kontantförsäljning men om det finns kundfakturor med kredit bör de bokföras via 1518 Ej reskontraförda kundfordringar.

 

Men det är bara som jag tycker.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Absolut har jag funderingar på företagskonto, men eftersom det är ett mindre företag jag driver så känns det inte nödvändigt, har funkat sen 2016 så då får det forsätta så. 

 

2.  Förstår, men min fråga var om det är korrekt bokföringsmässigt, alltså lagligt och godkänt om en kontroll skulle komma. konto 2013 används inte, endast 2018 till både inköp och försäljning. Men tacksam ändå för tips. 

Risken med att inte ha ett separat företagskonto är att om du åker på en skatterevision, vilket kan hända vem som helst då det ofta är slumpmässigt urval, och det finns många insättningar på ditt privata konto, så finns det en risk att Skatteverket anser att det är näringsverksamhet. Då är det upp till dig att bevisa att insättningarna inte har något med firman att göra, vilket kan vara svårt. Det finns också en risk att du missar en inkomst som skall vara med... vilket Skatteverket inte tycker om. Om du missar en utgift så är det dock inget dom bryr sig i. 

Men just inbetalningar kan ställa till det. Finns ju fall där man startat insamlingar som privatperson där Skatteverket då anser att det skall beskattas.... försäljning av arvegods kan bli näring m.m..... Men du behöver ju inte ha ett, ibland kostsamt, företagskonto. Bara ett särskilt som du använder till firman.... och för över ifrån när och om du tar ut en "lön"..... Lycka till!