Jag upptäckte under 2024 efter årsstämma och inlämnad deklaration en miss på konto 2440. Jag korrigerade den missen med en korrigeringsbokföring där jag vände felet på 2440 mot 2091.
Det ger mig ett problem med årsbokslutet.
När jag nu gör årsbokslutet föreslår Visma eEkonomi att jag skall balansera föregående års resultat med föregående års resultat värde.
Sedan klagar eEkonomi kontrollfunktionen att detta ger ett balanserat resultat i år som är större än balansräkningen visar (skillnaden är korrigeringen jag själv gjorde i 2091 mot 2440).
Jag kan lösa detta genom att upprepa precis den korrigeringen i raden "balanseras i ny räkning" och istället för föregående års resultat använda föregående års resultat plus min korrigering i 2091.
Detta verkar rimligt på mig. Men jag skulle gärna ha bekräftat att detta är ett rimligt sätt att göra både bokföringen och årsredovisningen på.
--- Mats ---
Löst! Gå till lösning.
Hej
Vad exakt var det ursprungliga felet som gjorts mot konto 2440? Jag undrar varför det bokförts om mot balanserat resultat?
Om det var en leverantörskuld som bokförts upp fel så borde den konteringen bara vänts bort dvs mot samma konton men där debet och kredit bytt plats.
/Joachim
Hej, tack för svar.
Det saknades en avgift på 95 kronor som skuld, en kostnad som korrekt drogs av leverantören (via autogiro, ihop med de andra kostnaderna, så kostnaden på företagskontot var korrekt). Kostnaden uppstod under förra året men såg mindre ut på grund av den saknade leverantörsskulden. Den drogs mot resultatet i år, när felet upptäcktes, eftersom resultatet redan hade deklarerats i fjol utan de 95 kronorna, och därmed fel resultat deklarerats.
Hej
Måste erkänn att jag inte helt förstår.
Du har inte möjlighet att bifoga samtliga konteringar som är gjorda av de 95 kronorna i både 2024 och 2025 så jag får se hur bokföringen av dessa ser ut.
/Joachim
2023: Ett antal, först en 2440 mot hela kontraktet, sedan en serie med 2440 vänt mot 1930, där första 2440 var 95 för liten
Den som jag sedan vände: 2024-04-01 2440 -95, 2091 95
Hej
Det bör i så fall bokföras mot 1930 om en rättning mot just 2440 och 1930 var 95 kr för liten.
Så korriera din verifikation och byt ut 2091 till 1930.
Då det inte påverkat resultatet utan enbart 2440 och 1930 så skall kontot för balanserad vinst/förlust inte förändras. Det är orsaken till att du får en diff i bokslutet på just detta.
/Joachim
1930 var inte för liten, bara 2440 var för liten. När jag korrigerar 2440 behöver jag ett motkonto, och 1930 kan inte vara ett motkonto eftersom 1930 är korrekt.
Hej
Då är det i så fall kostnadskontot som den ursprungliga kostnaden som det bokfördes mot som skall motkonteras
2440 mot t ex 5460.
/Joachim
Tack för svar. Jag kan kontera det på motkontot som användes från början, det ger samma resultat (en högre kostnad och därmed en lägre vinst 2024). Men det jag skulle vilja är att förstå varför du anser det mer korrekt med tanke på sidoeffekten?
Sidoeffekten blir att hävda att i år har vi en annan kostnad av en viss typ än vad vi har i verkligheten. Detta för att balansera ackumulatorn i ett konto (2440) och vinsten (som ju är en annan ackumulator). Varför är det mer rätt än att bara balansera de två ackumulatorerna utan att låtsas något om ett annat belopp för en viss kostnadstyp under 2024 (en kostnad som inte finns det året)?
Hej
Felet måste väl ha varit att felbelopp bokförts upp som en kostnad från början?
Dvs om det först bokförts upp 1 000 kr på t ex 2440 och 5460 men kostnaden de fakto var 905 så skall 95 kr bort från både 2440 och 5460.
Samma sak om det är tvärtom. Dvs kostnaden måste redovisas korrekt.
Annars kan man i princip bokföra bort pengar från bokföringen mot balanserad vinst/förlust när man vill utan att de blir vinstbeskattade eller påverkar resultatet vilket inte är tillåtet.
/Joachim
Ja, fel belopp las upp första gången. Men det var 2023. Det kan jag inte ändra. Men jag behöver får ackumulatorn i 2440 att stå rätt, därav en post i 2440. Den ackumulatorn måste sedan ha ett motkonto. Men det görs 2024, 2023 kan inte rättas.
Så när det görs på 2440 under 2024 måste det göras mot ett motkonto. Det motkontot kan vara det ursprungliga motkontot, men det kan inte vara under 2023, utan 2024.
Det är här jag blir osäker, och därför frågar vidare, så jag känner jag har förklarat situationen bra nog och förstått ditt råd. Jag tänker ju att det innebär att det vända belopp som sätts på det kontot för året 2024 ger fel belopp för 2024 för det kontot, beloppet sätts där bara för att vara ett motkonto mot 2440, och för att reducera den balanserade vinsten med motsvarande.
Min tanke var att gör man det direkt mot vinsten så blir det också automatiskt så att man måste visa detta i den nya årsredovisningen (balanserad vinst avviker och behöver en kommentar)
Jag får för mig att du säger att vända direkt mot vinsten får man inte, utan man skall föra upp det på det motkonto som ursprungligen användes? Det jag tänker då är att det ger samma effekt på vinsten, men tvingar inte fram en tydlighet i rättelsen. Är du säker på att det är enda, eller åtminstone bästa vägen att gå?
Om det är så är det helt ok för mig,, och vi är klara, jag behöver bara vara säker på att jag förstått dig fullt ut.
Hej
Det stämmer att du måste vända bort det mot kostnadskonto och momskontot för att rätta till detta. Det kommer justera vinsten i 2024 istället dvs minska den med 95 kr. Gör du det mot balanserad vinst/förlust direkt så påverkas aldrig det faktiskt resultatet i något räkenskapsår.
Förstår din tanken men det går inte att justera det egna kapitalet direkt utan det måste gå via kostnadskontot först. Sedan kommer det påverka det egna kapitalet totalt efter bokslutet för 2024 är klart.
/Joachim
Tack!!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.